Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Meer problemen met nieuwe auto's, aldus studie van J.D. Power

Geschreven door Kevin Kersemans op 30-06-2022

Uit de jaarlijkse Initial Quality Study van onderzoeksbureau J.D. Power blijkt dat nieuwe auto's het voorbij jaar meer last hadden van kwaaltjes kort na levering dan ooit tevoren. Een gevolg van allerhande problemen tijdens de coronaperiode.

Het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power peilt al 36 jaar lang elk jaar naar de betrouwbaarheid van nieuwe auto's, meer bepaald naar het aantal gebreken dat eigenaars en gebruikers tijdens de eerste anderhalve maand signaleren. Dat resulteerde dit jaar in een gemiddelde score van 180 problemen per 100 auto's, een stijging met 11% ten opzichte van het jaar voordien en de slechtste score ooit sinds de studie wordt uitgevoerd. Opvallend, aangezien voordien de betrouwbaarheid jaar na jaar toenam. Dat was dit jaar slechts het geval voor 9 van de 33 merken die in de studie zijn opgenomen.

De oorzaak? Bevoorradings- en andere problemen als gevolg van de coronapandemie die blijkbaar een negatieve impact hebben gehad op de bouwkwaliteit en de betrouwbaarheid van nieuwe auto's. Het gaat daarbij zowel om volledig nieuwe modellen als om modellen die voordien al in productie waren, al wijst J.D. Power erop dat pas gelanceerde modellen wel het meest met kinderziektes te kampen hadden.

Technologische complexiteit

Een andere oorzaak is natuurlijk de steeds toenemende technologische complexiteit van auto's, wat ook verklaart waarom modellen die worden beschouwd als 'premium', meer last hebben van kwaaltjes dan zogenaamde mainstreammodellen, waar doorgaans iets minder snufjes in zitten (196 tegenover 175 problemen per 100 auto's). Die trend is volgens J.D. Power al sinds 2016 stijgend, maar het voegt er wel aan toe dat Lexus en Genesis de uitzonderingen op de regel zijn.

De meeste problemen blijken te maken te hebben met infotainmentsystemen, gaande van softwarebugs tot ontbrekende USB-aansluitingen of slecht reagerende aanraakschermen. Ook problemen met rijhulpsystemen nemen toe, waarbij vooral spoorassistentiesystemen worden vermeld. Ten slotte blijken volledig elektrische modellen en PHEV's weinig verrassend storingsgevoeliger dan klassieke modellen met enkel een verbrandingsmotor. Wel opvallend is dat Tesla's (die voor het eerst in het onderzoek werden opgenomen) beter scoren dan andere EV's.

Eenvoud siert?

De drie merken die de eerste plaats bezetten in de rangschikking, en dus het minst geplaagd worden door gebreken, zijn Amerikaanse merken die bij ons niet (meer) verkrijgbaar zijn, maar dat ligt wellicht aan het feit dat de huidige gamma's van die constructeurs (Buick, Dodge en Chevrolet) niet de meest vooruitstrevende zijn op het vlak van technologie. Van de merken die ook bij ons actief zijn, komen Kia en Lexus als beste uit de bus. Het eerste Europese merk dat we tegenkomen in de rangschikking, is BMW.

De J.D. Power Initial Quality Study 2022 werd van februari tot mei uitgevoerd bij 84.165 autokopers en -gebruikers die een lijst met 223 vragen voorgeschoteld krijgen, onderverdeeld in negen categorieën (koetswerk, rijhulpsystemen, interieur, aandrijfgeheel, stoelen, rij-ervaring en klimaatregeling).

 

(Foto: Buick Encore, Encore GX, Envision en Enclave)

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten