Zelfs een driepuntige ster op de neus volstaat blijkbaar niet om genoeg elektrische Mercedessen te verkopen. Toch niet om de immense investering in een specifieke architectuur voor EV’s van het formaat E- en S-Klasse te verantwoorden.
Mercedes zet namelijk het ontwikkelingsprogramma naar het MB.EA-platform stop: de nieuwe grote elektrische Mercedessen zullen ook na 2028 nog altijd op het EVA2-platform van de huidige EQE en EQS rusten. Tegelijkertijd maakte Stuttgart bekend dat het ook na 2030 nog auto’s met verbrandingsmotoren wil blijven aanbieden, in tegenstelling dus tot eerder gemaakte statements.
Vraag en aanbod
De aankondiging van Mercedes volgt op de gelijkaardige boodschap bij Ford en andere constructeurs, die allemaal teruggefloten worden door de markt. Nu de verkoop van elektrische auto’s veel trager van de grond komt dan voorspeld, sijpelt het besef binnen dat vooral of uitsluitend op EV’s inzetten, een te groot risico vormt. “We zullen het ritme van onze elektrische transformatie aanpassen aan de markt en aan de vraag van onze klanten”, zo luidt het officieel.
Lees ook – Elektrische G-Klasse heet Mercedes G 580 EQ Technology
Winstmarge onder druk
De tegenvallende verkoop van elektrische auto’s heeft ook een impact op de boekhouding van de betrokken merken, zo ook bij Mercedes. Zo daalde de winst voor belastingen tijdens het eerste kwartaal van 2024 naar 3,86 miljard euro, of zomaar even 30 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar.
Eigen OS en agentschapsmodel
Daarbovenop blijft Mercedes ervoor kiezen om zijn eigen besturingssysteem te blijven ontwikkelen. Uiteraard kost dat meer dan dat je bijvoorbeeld Android Automotive inkoopt bij Google, zoals steeds meer andere merken doen. Tegelijkertijd verdedigde Stuttgart nogmaals zijn plannen om voor de verkoop over te schakelen op een agentschapsmodel, waarbij de eigen concessies verkocht worden aan privé-investeerders.
Die concessies zullen dan nog wel instaan voor het onderhoud aan de auto’s, maar hun voorraad aan nieuwe auto’s zal worden gestuurd vanuit Mercedes zelf. De prijzen daarvan zullen trouwens vast worden, en overeenkomen met de bedragen die je online op de website van de constructeur vindt.
Sterkere concurrentie
Tot slot moet Mercedes opboksen tegen een almaar grotere concurrentie. Denk aan nieuwe Chinese spelers, maar ook aan historische rivalen als BMW, of merken met premiumambities die volop inzetten op elektrische aandrijving, zoals Volvo of Polestar. Tel daar de prijzenoorlog bij die Tesla ontketende in de segmenten waar grote volumes gedraaid worden, en Mercedes kon niet anders dan een stapje terugzetten in zijn ambities.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!