Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / McLaren-CEO Michael Leiters: 'De kwaliteit van McLaren is niet goed'

Geschreven door Frédéric Kevers op 09-12-2022

Voor de nieuwe baas van het Britse merk waren de laatste modellen van het merk van een slechte kwaliteit en waren ze te onvolwassen. Daarom besloot hij de leveringen van de Artura uit te stellen.

Michael Leiters weet het een en ander over kwaliteit en afgewerkte producten, nadat hij bij Porsche en vervolgens bij Ferrari aan de Cayenne en de Purosangue heeft gewerkt. De nieuwe sterke man van Woking steekt niet onder stoelen of banken dat hij tegen het einde van het decennium een elektrische McLaren-SUV wil voorstellen. Hij vindt dat de modellen die het merk tot nu toe op de markt heeft gebracht te weinig kwaliteit hadden - hij heeft het dan niet over prestaties of weggedrag - en heeft besloten de lancering van de Artura uit te stellen om ervoor te zorgen dat het model voldoet aan de eisen van McLaren's doelpubliek.

>> Lees ook - McLaren heeft geld nodig voor Artura

McLaren Artura (2022)

Geen compromis

In een interview met het Britse tijdschrift Evo vertelt Leiters dat McLaren in het verleden te veel compromissen heeft gesloten door auto's op de markt te brengen en te leveren die prestatiebeesten en rijplezierkoningen waren, maar als product niet af waren. Er werden te veel compromissen gemaakt qua betrouwbaarheid van de software, het grootste doelwit van zijn harde opmerkingen.

Als voormalig medewerker van Porsche en Ferrari weet de man veel over de eisen van het doelpubliek van McLaren en is hij van mening dat de Britse constructeur zich bepaalde jeugdige fouten niet meer kan veroorloven. Hij heeft daarom besloten de productie van de McLaren Artura stop te zetten om de kwaliteitsproblemen op te lossen.

Geld en chips

McLaren, dat al verzwakt was door de Covid-19-crisis, is in de greep van grote financiële problemen die het hebben gedwongen om huurder te worden van zijn eigen technologiecentrum en om enkele juwelen uit zijn collectie iconische auto's te verkopen. Daarbij komt nog het chiptekort dat al een aanzienlijke vertraging in de productie van de Artura had veroorzaakt. In plaats van onvoltooide auto's te laat af te leveren, heeft de baas van McLaren besloten de ontwikkeling van de plug-in hybride supercar te hervatten om enkele geconstateerde kwaliteitsproblemen op te lossen.

Dit extra uitstel moet McLaren ook in staat stellen geld te verzamelen om het Artura-project af te ronden. Een behoefte aan cash die steeds duidelijker wordt voor een merk dat misschien te snel teveel hooi op zijn vork heeft genomen en zich heeft opgeworpen als een directe concurrent van Ferrari qua prestaties, maar zonder een solide basis op financieel vlak. Een automerk kan niet geleid worden als een Formule 1-team!

>> Lees ook - McLaren bouwt dan toch een SUV, een elektrische bovendien

McLaren Artura (2022)

Diversiteit brengen

Daarnaast wijst Leiters op een andere zwakte van McLaren: de bijna-monocultuur qua motoren. Sinds de lancering van de MP4/12 C gebruiken alle McLarens zonder uitzondering dezelfde twin-turbo V8, al dan niet geëlektrificeerd zoals bij de P1 - of toch bijna. We moesten wachten op de 720 S om de V8 te zien groeien van 3,8 naar 4 liter. Leiters vindt dat een merk als McLaren meer diversiteit in motoren moet bieden. Een eerste stap is gezet met de Artura, die wordt aangedreven door een twin-turbo en geëlektrificeerde V6. Maar McLaren zal het in de toekomst beter moeten doen om een prestige- en prijsconcurrentie met Ferrari te rechtvaardigen. Een verscheidenheid die ook uit de toekomstige SUV zal komen.

Maar kan McLaren het zich wel veroorloven om andere motoren te ontwikkelen, met de deadline van 2036 voor het verbod op auto's met verbrandingsmotoren in Europa en het chronische geldgebrek van het merk in het achterhoofd? Want de MP4/12 C, 650, 675 LT, 540, 570 S, 570 GT, enz. gebruiken niet alleen allemaal dezelfde carbon monocoque en twin-turbo-V8/versnellingsbakcombinatie omdat ze zo goed zijn, maar ook om de kosten te beperken. En dat was duidelijk niet genoeg om het merk uit de cashflow problemen te houden...

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten