Takata zal de kelk tot op de bodem moeten ledigen. Al maandenlang wordt het Japanse bedrijf ervan beschuldigd airbags van slechte kwaliteit te hebben geleverd (aan onder meer BMW, Honda, Toyota, Nissan, Fiat en GM). Bij het afgaan kunnen daardoor harde metaal- en kunststofdelen worden weggeslingerd, en daardoor zijn intussen al acht dodelijke slachtoffers gevallen. Duizenden auto's van verschillende merken zijn al teruggeroepen voor een preventieve vervanging. De onderzoekscommissie van de senaat vermoedt nu dat Takata bewust de kwaliteitscontroles achterwege heeft gelaten om kosten te besparen.
Geen audits meer
De commissie heeft informatie dat Takata sinds 2009 zijn interne audits heeft stopgezet in verschillende productiesites, onder andere in het Mexicaanse Monclova en het Amerikaanse Moses Lake - twee sites die volgens het onderzoek kampen met ernstige kwaliteitissues. Uit interne rapporten blijkt dat de audits in 2011 weliswaar hervat werden, maar volgens minder strenge normen. Voorlopig ontkent Takata die beschuldigingen, al is het laatste woord in deze affaire nog niet gevallen. Al was het maar omdat nog altijd niet duidelijk is hoeveel voertuigen nu eigenlijk betrokken zijn...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!