Alfa Romeo is bijna volledig uitgedoofd, met in 2013 slechts 74.000 verkochte auto's over de hele wereld. Het gamma is natuurlijk wel erg beperkt: MiTo, Giulietta en 4C, zelfs al heeft dat laatste model het oude merk uit Milaan weer wat in de schijnwerpers gebracht. Maar moederhuis Fiat heeft zopas een nieuwe strategie voor de toekomst van de constructeur voorgesteld. Het merk krijgt een duw in de rug van Ferrari, zowel op technisch als op menselijk vlak, want de hele operatie wordt gestuurd door twee ingenieurs van die sportwagenbouwer. Het aantal ingenieurs binnen Alfa Romeo wordt verdrievoudigd tot 600 en het hele plan zal in de vier komende jaren liefst vijf miljard euro kosten.
Het eerste nieuwe model, een middenklasser, wordt eind 2015 verwacht en heet waarschijnlijk Giulia. Die betekent de start van een nieuwe productportfolio die tegen 2018 met acht modellen wordt aangerijkt: twee compacte modellen, twee middenklassers (waaronder de Giulia), één reisberline, twee SUV's en één kleine cabriolet, die samen met Mazda wordt ontwikkeld. De modellen rusten op een nieuw platform met twee- en vierwielaandrijving. De vier- en zescilinders op benzine en diesel worden in Italië ontwikkeld. Het lijkt er daarentegen op dat er geen opvolger komt voor de MiTo. Het doel is in elk geval om tegen 2018 jaarlijks 400.000 auto's te verkopen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!