Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Nio wil een populair merk lanceren

Geschreven door Frédéric Kevers op 19-08-2021

Het Chinese Nio, een constructeur van elektrische auto’s die zich opwerpt als rivaal van Tesla, wil een populair zustermerk creëren voor het grotere publiek. Een beetje zoals Volkswagen dat is voor Audi of Toyota voor Lexus.

Nio, een Chinese constructeur die begin 2020 gered werd door investeerders die voor een deel in handen van de staat zijn, beschikt op dit moment over een gamma elektrische modellen die bedoeld zijn als concurrenten van de producten van Tesla op de Chinese markt. Nu het merk de drempel van 100.000 verkochte auto’s overschreden heeft, wil Nio een populairder zustermerk creëren, met als doel meer betaalbaarde en op grote schaal geproduceerde modellen aan te bieden met de Europese en de Amerikaanse markt in het vizier.

“De relatie tussen Nio en ons nieuwe merk voor het grote publiek zal vergelijkbaar zijn met die tussen Audi en Volkswagen en tussen Lexus en Toyota.” (William Li, CEO van Nio)

Beter dan Tesla voor minder geld

Op dit moment heeft de grote baas van Nio nog geen prijscategorie vermeld voor dat toekomstige ‘massamerk’, maar de doelstelling is duidelijk: betere producten en diensten aanbieden dan Tesla voor een lagere prijs. Een en ander zit echter nog maar in een embryonale fase, want Nio heeft alleen nog maar een klein team samengesteld dat belast is met de ontwikkeling van dat nieuwe merk… en met het bedenken van een naam!

De minst dure Nio kost op dit moment ongeveer 300.000 yuans (zo’n 39.500 euro). Om de verkoopprijs van de toekomstige modellen van het nieuwe merk naar beneden te krijgen zijn verschillende pistes mogelijk: de auto’s compacter maken, kleinere batterijen voorzien of, zoals dat al gebeurt voor Nio-modellen, kopiëren wat Renault doet met de Zoé, namelijk de batterijen verhuren.

Nio ET7 2021

Binnenkort in Europa

Zoals gezegd verkoopt Nio zijn auto’s op dit moment enkel in China, maar het is wel van plan ze ook naar Europa en de Verenigde Staten te brengen. In theorie zou het merk voor het einde van dit jaar in Europa moeten ontschepen, meer bepaald in Noorwegen, waar EV’s erg populair zijn.

De doelstellingen van het merk zijn echter erg realistisch, of zelfs pessimistisch, met slechts 7.000 verkochte exemplaren op twee jaar tijd. Het Nio-gamma omvat vier modellen: drie SUV’s (de EC6, ES6 en ES8) en een berline (de ET7), een rivaal voor de Tesla Model S.

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten