Nissan versnelt het tempo van de elektrificatie van zijn gamma en wil de kosten verbonden aan dit type mobiliteit zoveel mogelijk onder controle houden, te beginnen met de batterijen. Om de kosten van de aankoop van de zeldzame metalen waaruit accu's voor elektrische auto's zijn opgebouwd te maximaliseren, wil Nissan de recycling van deze accu's zelf beheren en zal daartoe specifieke fabrieken bouwen op de Amerikaanse en Europese markten. Het is de bedoeling dat deze fabrieken operationeel zijn tegen 2025.
Onder de noemer Nissan Ambition 2030 lanceren de Japanners een productplanning die 28 geëlektrificeerde modellen belooft tegen 2030. Van die 28 zouden er 15 volledig elektrisch zijn, de 13 overige houden het bij een hybride aandrijving waarbij een kleine verbrandingsmotor als stroomgenerator ingezet zal worden. Om die EV-ambities ook mogelijk te maken investeert het merk 15,6 miljard euro. Nissan Ambition 2030 moet ervoor zorgen dat de Japanse automaker zijn Europese marktaandeel van geëlektrificeerde modellen met 75% vergroot tegen het einde van 2026.
Daarbij wordt vooral gerekend op de hybride Nissan Qashqai e-Power en op de door de halfgeleidercrisis uitgestelde Nissan Ariya Electric. De inspanningen om solid state-batterijen te ontwikkelen moeten in 2028 leiden tot een eerste elektrische Nissan met een kobaltvrije vastestofaccu die superieur zou zijn aan de lithium-ionbatterijen die vandaag worden gebruikt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!