Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Renault breekt met cilinderkoppen van Nissan

Geschreven door Frédéric Kevers op 25-08-2022

Nissan zal stoppen met de productie van cilinderkoppen in zijn Britse fabriek Sunderland voor zijn partner Renault. De kosten liggen te hoog. De Renaultgroep wendt zich vanaf 2024 tot een nieuwe leverancier.

In het kader van een meerjarig besparingsplan heeft de Renaultgroep besloten niet langer samen te werken met Nissan - haar partner in de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi - voor de levering van cilinderkoppen.

Dit besluit impliceert de sluiting van deze afdeling binnen de Nissanfabriek van Sunderland. Verwacht wordt dat de Japanners ook de productie in hun motorenfabriek in Tennessee in de VS zullen stopzetten. Deze productielocatie maakte deel uit van een reeds lang bestaande samenwerking tussen Nissan en Mercedes-Benz voor het delen van motoren.

>> Lees ook – Met of zonder alliantie: Renault splitst zijn activiteiten op

Nissans productielijn bood werk aan ongeveer 250 mensen, maar het einde van dit contract zou geen banenverlies mogen opleveren. Nissan heeft verklaard dat het samenwerkt met de vertegenwoordigers van het betrokken personeel om "deze werknemers in andere takken van het bedrijf in te zetten".

Renault van zijn kant kondigt aan dat het een andere leverancier voor zijn cilinderkoppen heeft gevonden waarmee het in 2024 van start gaat. Dit nieuwe hoofdstuk van "industriële afkoeling" tussen Renault en Nissan doet verdere vragen rijzen over de toekomst van de alliantie die tussen de twee groepen werd gevormd onder de auspiciën van Carlos Ghosn, de afgezette ex-baas, en die sindsdien verder werd uitgebouwd door een derde partner: Mitsubishi.

Ter herinnering, deze tripartite heeft zich tot doel gesteld tegen 2026 80% van haar modellen op gemeenschappelijke platformen te baseren. We weten ook dat Mitsubishi naar Europa terugkeert met compacte modellen ontworpen op een Renault-basis.

>> Lisez aussi - Opvolger Nissan Micra bouwt op EV-platform van elektrische Renault 5

Ook de elektrificatiestrategie, waartoe het plan "Renaulution" van Luca de Meo de aanzet geeft, vereist een nauwe samenwerking met Nissan en Mitsubishi op industrieel niveau. Kwestie van de afschrijving van de productiekosten en de rentabiliteit van de enorme investeringen in onderzoek en ontwikkeling te optimaliseren.

Tot dusver zijn alleen de Renault Mégane E-Tech Electric en de Nissan Ariya het resultaat van deze nieuwe oriëntatie van de Alliantie. Laten we erop gokken dat de samenwerking in de komende twee tot drie jaar toch weer dieper zal worden doorontwikkeld.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten