Update – Het uitvoerend comité van Nissan keurde op 11 oktober 2022 de verkoop van zijn Russische activiteiten goed aan NAMI, het centrale instituut voor onderzoek en ontwikkeling naar auto’s en motoren. Door de verkoop worden alle Nissan-activiteiten in Rusland onder de rechtspersoon Nissan Manufacturing Russia LLC (NMGR) overgedragen aan NAMI voor toekomstige projecten op het gebied van personenauto's. Dit betreft de productie- en R&D-faciliteiten van Nissan in Sint-Petersburg, alsmede het verkoop- en marketingcentrum in Moskou, dat onder een nieuwe naam zal opereren. De aankondiging van vandaag volgt op de opschorting van de markttransacties sinds maart. Onder de nieuwe eigenaar, NMGR, zullen de werknemers van Nissan 12 maanden ontslagbescherming krijgen. De verkoop zal naar verwachting in de komende weken worden geformaliseerd. Dit betekent, in gewone taal, dat Nissan zich terugtrekt van de Russische markt.
//
De band tussen Renault en Nissan lijkt elke maand te verergeren. Hoewel beide partners op industrieel niveau nog steeds verbonden zijn door het gebruik van gemeenschappelijke platformen en motoren, zowel voor verbrandings- als voor elektrische modellen, worden de strategische verschillen steeds duidelijker. De laatste episode is Nissans weigering om Rusland te verlaten, ondanks de radicale beslissingen van Renault op dit punt én de internationale druk.
Japanse tendens
De weigering om zich terug te trekken uit Rusland is niet uniek voor Nissan, maar lijkt integendeel aan te sluiten bij een sterke tendens van Japanse bedrijven om op deze belangrijke markt verankerd te blijven. Volgens een onderzoek van de Yale School of Management heeft slechts 2,4% van de Japanse bedrijven die in Rusland actief zijn, het door Vladimir Poetin geleide land verlaten.
Dat kleine percentage kan ook Nissan niet deren, dat de opschorting van zijn activiteiten liever met drie maanden verlengt - tot december 2022 - dan een gedecideerde terugtrekking uit Rusland te overwegen. Dat is wél de beslissing die Renault nam toen het zijn Russische dochteronderneming en zijn meerderheidsaandelen in de Russische fabrikant AvtoVaz verkocht. Maar het klopt dat Renault minder manoeuvreerruimte kent dan Nissan, omdat 12% van zijn kapitaal in handen is van de Franse staat, met alle "geopolitieke" beperkingen van dien.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!