Northvolt, een partner van onder meer Volvo, geeft nog steeds de voorkeur aan Duitsland als locatie voor een nieuwe batterijproductiefabriek voor de auto-industrie. Maar de Duitse regering zal waarschijnlijk wat water bij de wijn moeten doen als zij niet wil dat de Zweden zwichten voor de aantrekkelijke fiscale lokroep van de Amerikaanse overheid. Die heeft verschillende maatregelen gestemd om de inflatie te bestrijden, waaronder belastingkredieten voor spelers in de elektrische auto-industrie die besluiten in de Verenigde Staten te produceren.
LEES OOK – EU vecht VS-voorstel EV-belastingkrediet aan
Germany first?
Aanvankelijk ondertekende Northvolt een protocolovereenkomst met de deelstaat Sleeswijk-Holstein voor de bouw van een batterijproductiefabriek in 2022 in het Noord-Duitse Heide. Sindsdien is het dossier echter opgeschort, vooral vanwege de stijgende energiekosten in Europa als gevolg van het Russisch-Oekraïense conflict.
Nicolas Steinbacher, hoofd strategie en programma van Northvolt in Duitsland, verklaarde onlangs dat het Zweedse bedrijf in gesprek was met de Duitse regering om een oplossing te vinden waardoor het project doorgang kan vinden, mits aan bepaalde eisen wordt voldaan.
Dit standpunt wordt versterkt door de verklaring van de baas van Northvolt, Peter Carlsson, die in oktober 2022 aankondigde dat het Duitse project vertraging zou kunnen oplopen om voorrang te geven aan de bouw van een fabriek in de VS.
Volkswagen en Volvo
Terwijl de Amerikanen hun belastingvoordelen en de veel lagere elektriciteitskosten dan in Europa naar voren kunnen schuiven, probeert Northvolt nog steeds het Duitse project voor een fabriek te realiseren. Dit zou des te logischer zijn omdat Northvolt, naast zijn partnerschap met Volvo, ook het Volkswagen-concern als aandeelhouder heeft om nog maar te zwijgen van het feit dat Duitsland een zeer sterke en invloedrijke nationale auto-industrie heeft. Wat een duidelijk commercieel potentieel betekent voor de Zweedse onderneming.
Alles zal waarschijnlijk afhangen van de bereidheid van Duitsland om zich aan te sluiten bij het plan van de Europese Unie om de Amerikaanse maatregelen tegen te gaan. Het gaat om staatssteun en een soevereiniteitsfonds om de ontwikkeling van de ‘groene’ industrie op Europese bodem te ondersteunen.
UPDATE
Het is officieel, Northvolt komt naar Duitsland en gaat miljarden euro's investeren in een fabriek in de deelstaat Sleeswijk-Holstein. De plaatselijke en federale overheden gaan er ook subsidies voor verstrekken. Het project wacht nu nog op goedkeuring van de Europese Commissie. De fabriek zou 3.000 rechtstreekse jobs moeten opleveren voor de site in Heiden en zou batterijen kunnen produceren voor een miljoen elektrische wagens per jaar. Voor de toeleveranciers van de fabriek zou het project nog eens tienduizenden extra jobs moeten betekenen. Het doel is om al in 2023 met de bouw te beginnen en vanaf 2026 operationeel te zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!