De Europese constructeursvereniging ACEA heeft kort na elkaar twee belangrijke leden verloren: Stellantis en nu Volvo. Naar verluidt verwijt de Chinees-Zweedse constructeur de vereniging dat zij de transitie naar volledig elektrische voertuigen niet voldoende steunt. ACEA vindt het verbod van de Europese Commissie op verbrandingsmotoren vanaf 2035 irrationeel.
Andere strategie
Voor Volvo is elektrificatie een prioriteit, met het voornemen om tegen 2030 volledig elektrisch te zijn. "Wij zijn tot de conclusie gekomen dat de strategie en deambities van Volvo Cars inzake duurzaamheid in dit stadium niet volledig in overeenstemming zijn met de positionering en werkwijze van ACEA. Daarom denken wij dat het beter is voorlopig een andere weg in te slaan", zo klinkt het.
Nog met 14
Stellantis kondigde bij zijn vertrek bij de ACEA aan dat het een mobiliteitsforum zal oprichten. Volvo heeft niets in die zin gezegd. Na het vertrek van het merk zal ACEA nog 13 constructeursgroepen vertegenwoordigen: BMW Group, DAF Trucks, Daimler Truck, Ferrari, Ford Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco Group, Jaguar Land Rover, Mercedes-Benz, Renault Group, Toyota Motor Europe en Volkswagen Group.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!