Een reclamefilmpje voor de 206 uit 2008 bleek visionair te zijn (zie hieronder). Daarin zien we een Ambassador in een Peugeot veranderen. De Franse autobouwer heeft het Indische merk namelijk net overgekocht van zijn eigenaar Hindustan. Peugeot betaalde – nauwelijks – 800 miljoen roepie (11,2 miljoen euro) om de hand te kunnen leggen op een legende uit de Indische autosector. De Ambassador werd geboren in 1957 in Uttarpara, een voorstad van Calcutta. Maar zijn basis is nog veel ouder, want het is een Indische versie van de Britse Morris Oxford Series III. “Amby” ging desondanks vele decennia mee en bleef zonder noemenswaardige aanpassingen in productie tot…2014.
Datsun en Kwid
Met deze overname wil Peugeot zijn plaatselijke budgetmerk oprichten. Dat zou ter plaatse kunnen gaan rivaliseren met de Renault Kwid en met het merk Datsun dat door Nissan is gereanimeerd op de Aziatische markten. Om die industriële uitdaging te laten slagen, richtte Peugeot een joint venture op met CK Birla Group, de eigenaar van Hindustan, waarvan de Fransen het merk Ambassador hebben overgekocht. In 2020 start een fabriek van CK Birla Group in Chennai met de bouw van voertuigen en aandrijfgroepen om dit Indische icoon terug op de markt te lanceren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!