Het moge ondertussen wel duidelijk zijn dat 2022 op veel vlakken een moeilijk jaar was, maar niet voor luxe- en sportwagenconstructeurs. Zo lieten Bentley, Bugatti, Ferrari, Lamborghini en Rolls-Royce eerder al weten een recordjaar achter de rug te hebben, en nu is het de beurt aan Porsche. Het Duitse sportwagenmerk verkocht het afgelopen jaar 309.884 auto's, 2,6 procent meer dan het jaar voordien.
De inkomsten van Porsche stegen met 13,6% tegenover 2021 en, nog belangrijker: de operationele winstmarge nam toe met maar liefst 27,4%, van 5,314 miljoen tot 6,770 miljoen euro. Het rendement op de omzet bedroeg 18%, tegenover 16% in 2021. Allemaal ook goed nieuws voor de aandeelhouders uiteraard, want sinds de succesvolle beursintroductie van Porsche eind september 2022 steeg de waarde van een aandeel van 82,50 naar 114 euro, wat overeenkomt met een marktkapitalisatie van 108 miljard euro.
Road to 20
Voor 2023, het jaar waarin Porsche niet alleen 75 jaar als constructeur viert, maar ook 60 jaar 911, én zijn comeback maakt in de 24 Uur van Le Mans, is de constructeur zijn ambitieuze Road to 20-programma gestart, wat betekent dat op termijn wordt gemikt naar een rendement op de omzet van meer dan 20%, al wordt voor dit jaar gemikt op 17 tot 19%.
Elektrificatie
Hoewel Porsche nog altijd sterk gelooft in e-Fuels, kan het natuurlijk niet anders dan steeds meer in te zetten op elektrifatie. Zo wisten we al dat zelfs de iconische 911 op termijn niet zal ontsnappen aan hybridisatie, en voor 2024 mogen we de volledig elektrische Macan verwachten, in 2025 nadien (een jaar later dan eerst aangekondigd dus) gevolgd door de EV-versie van de 718.
Daarna volgt de volledig elektrische Cayenne, gevolgd door een volledig nieuwe elektrische SUV daarboven, gebaseerd op het SSP Sport-platform van Porsche. Dit nieuwe model, een zevenzitter met de codenaam K1, moet het merk vooral in de Verenigde Staten en in China nog doen groeien. Tegen 2030 zou meer dan 80% van de nieuwe Porsches volledig elektrisch moeten zijn.
LEES OOK – Porsche bevestigt drie nieuwe EV-modellen tegen 2025
Limited editions en Sonderwunsch
Dat Porsche niet vies is van een beperkte reeks meer of minder, is geen geheim. Dergelijke limited editions zijn vaak collector's items en zijn dan ook bijzonder gegeerd en brengen dan ook flink wat geld in het laatje. Het is dan ook niet echt een verrassing dat de constructeur aankondigt in de toekomst nog meer in te zetten op beperkte reeksen. Daarnaast zal ook het Sonderwunsch-personaliseringsprogramma nog worden uitgebreid.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!