Porsche heeft beslist om tot 2022 een budget van 6 miljard euro uit te trekken voor elektromobiliteit. Daarmee verdubbelt het merk zijn inspanning op dit vlak, want oorspronkelijk waren de uitgaven gebudgetteerd op 3 miljard euro. De constructeur wil dus duidelijk zijn elektrische en plug-in hybride gamma versterken. De verkoopcijfers van zijn plug-in hybride modellen is een van de belangrijkste redenen daarvoor. De Panamera E-Hybrid vormt het vlaggenschip voor deze overstap, omdat hij volgens Porsche tegemoetkomt aan de wensen van de klanten. Zo zou in Europa vandaag 60 procent van de verkochte Panamera’s een hybride zijn. In Scandinavië loopt dat aandeel zelfs op tot 90 procent.
Mission E en hybrides
Van die 3 miljard extra gaat er 500 miljoen enkel naar de Mission E. De 600 pk sterke elektrische berline krijgt een rijbereik van 500 kilometer. Dankzij een laadsysteem van 800 Volt kan hij op 15 minuten tijd genoeg stroom opslaan voor een rijbereik van 400 kilometer. Het project rond de Mission E zou goed zijn voor 1.200 banen. De investering die door de directie is goedgekeurd, dient ook voor een elektrificatie en hybridisering van het bestaande gamma, voor een bedrag van 1 miljard euro. 700 miljoen gaat naar nieuwe technologie, een laadnetwerk en intelligente mobiliteitsoplossingen. De laatste honderden miljoenen worden aangewend om de fabrieken van de constructeur te vergroten en aan te passen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!