Volgens Mate Rimac, de oprichter van het gelijknamige merk, gaat de Kroatische constructeur nog een kapitaalronde organiseren van 130 tot 150 miljoen euro waar Porsche ook aan zou bijdragen. Het Duitse merk heeft al 15,5% van de aandelen in bezit van de constructeur van elektrische hypercars. Het doel van Porsche zou zijn om zijn belang te vergroten tot bijna 50%. "De supercars hebben een beperkte markt, maar de markt voor componenten is veel groter. Dat is waarom we van plan zijn ons bedrijf te ontwikkelen", zegt Rimac.
De Bugatti-kaart
Om zijn doel te bereiken, zou Porsche Bugatti bij de transactie betrekken, die dan onder controle zou komen van Rimac. Een logische aanpak, aangezien de toekomst van het prestigemerk van de Volkswagen-groep ook elektrisch zal moeten worden. Rimac maakt dan ook elektrische wagens met zeer hoge prestaties. Niet enkel door zijn eigen creaties (Concept-One en Concept-Two) te verkopen, maar ook door zijn platform aan andere hypercarspecialisten zoals Koenigsegg en Pininfarina te verkopen. Ook Aston Martin, Hyundai-Kia en Renault zijn klanten bij Rimac, de Koreaanse groep heeft zelfs 14% van de aandelen van Rimac in handen.
Zo zou Rimac, opgericht in 2011, een grote speler kunnen worden in de elektrische hypercarwereld en zelfs Bugatti in handen kunnen krijgen... niet slecht op slechts 10 jaar tijd! Olivier Blume, CEO van Porsche, bevestigde begin februari al dat de toekomst van Bugatti het onderwerp was van grote discussies binnen de groep, waarbij Rimac ook een rol speelde dankzij zijn complementariteit met het prestigemerk van de VW-groep.
Lukt de deal, dan zou Rimac zijn personeelsbestand zien groeien van 1.000 naar 2.500 mensen tegen 2023, die onder meer in een nieuw R&D-centrum zouden werken, bij testpistes en in administratieve gebouwen en een fabriek die een nieuwe campus zouden vormen vlakbij Zagreb.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!