Het kan verkeren: Volkswagen is goed op weg om met financiële steun van de oliestaat Qatar Porsche in zijn merkenportefeuille op te nemen. In de familietwist tussen Volkswagen en Porsche lijkt de eerste groep uiteindelijk toch de bovenhand te halen. En dat terwijl het eerst nog Porsche was dat eind 2008 van plan was om de Duitse autoreus op te slokken. De financiële crisis en de daaruitvolgende daling in verkoopscijfers hebben die plannen echter een halt toegeroepen.
Het onmiddellijke gevolg van dat alles is dat de charismatische Porsche-baas Wendelin Wiedeking en zijn financieel directeur Holger Härter ontslag hebben moeten nemen. Daarmee komt alle macht in handen van Ferdinand Piëch, een kleinzoon van Ferdinand Porsche en voorzitter van de Raad van Toezicht van VW. Piëch droomt er al jarenlang van om Porsche in zijn groep op te nemen.
Hoewel Porsche stevig verankerd zou kunnen geraken in de enorme Volkswagen-groep (die vooral bestaat uit Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Scania, Seat, Skoda en Volkswagen) zou het Duitse sportwagenmerk toch een zekere onafhankelijkheid moeten bewaren. Bovendien zou een kapitaalinjectie van vijf miljard euro door het emiraat Qatar enige financiële autonomie moeten garanderen aan Porsche. Bovendien kan de constructeur van onder andere de legendarische 911 voordelen halen uit de schaalvergroting als gevolg van de inlijving bij VW. Daarenboven knoopt het zo weer aan bij zijn wortels, want de oprichter van het merk, Ferdinand Porsche, was ook de ontwerper van de allereerste Volkswagen, de Kever.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!