Porsche wil de elektrificatie van zijn gamma te versnellen en tegelijk accu's ontwikkelen die kortere oplaadtijden mogelijk maken. Met dit doel voor ogen, haalt de constructeur krachtige accucellen in huis van landgenoot Varta, terwijl Porsche een joint venture opricht met Customcells om high-performance batterijpakketten te produceren die de oplaadtijden aanzienlijk kunnen verkorten.
Efficiëntie en oplaadtijd
Batterijen zijn nu al van cruciaal belang voor de elektrische toekomst van de auto. Naast de actieradius zal de oplaadtijd de sleutel zijn tot de volgende stap voorwaarts. Daarom wil Porsche, als sportief premiummerk, de maximale controle hebben over het ontwerp en de productie van de accu's waarmee het zijn modellen in de toekomst zal uitrusten. De Duitse constructeur richt zijn inspanningen daarom op twee belangrijke aspecten: de efficiëntie van de cellen (capaciteit/gewichtsverhouding in kWh/kg) en de mogelijkheid om (zeer) snel op te laden.
Varta, de Duitse batterijspecialist, zal daarom hoogwaardige accucellen leveren aan Porsche. Het gaat om de V4Drive-cel van Varta. Deze cellen zullen worden gebruikt in batterijpakketten voor de elektrische modellen van Porsche, waaronder de Taycan, maar ook de toekomstige elektrische Macan en Boxster.
Cellforce Group
Parallel daaraan zal Porsche een joint venture oprichten met het bedrijf Customcells. Deze nieuwe entiteit krijgt de naam Cellforce Group en zal voor 83,75% in handen zijn van Porsche. De joint venture staat in voor de productie van krachtige batterijen met een aanzienlijk kortere oplaadtijd. Een essentieel element om de klanten van het merk een Porsche-waardige ervaring te bieden. Het doel is lithium-ionbatterijen te ontwerpen en te produceren met een aanzienlijk hogere energiedichtheid, maar ook met een zeer efficiënte oplaadcapaciteit om de oplaadtijd zo kort mogelijk te houden en daarmee een zo klein mogelijke beperking te vormen voor dagelijks gebruik.
Met accu's met een hogere energiedichtheid zal Porsche lichtere accupakketten kunnen inbouwen, wat het dynamisch gedrag van zijn auto's ten goede zal komen en tegelijk voor een lager energieverbuik zorgt voor identieke prestaties. Door de hoeveelheid grondstoffen die nodig zijn voor de productie van accu's te verminderen, zal Porsche de productiekosten kunnen verlagen en zo zijn elektrische modellen betaalbaarder kunnen maken... of hogere marges kunnen genereren!
100 MWh
De door de joint venture gebouwde fabriek zal een capaciteit van 100 MWh bieden, genoeg om 1.000 wagens per jaar te voorzien. Dat lijkt misschien niet zo veel, maar het gaat hier om extreem krachtige batterijen die waarschijnlijk bedoeld zijn voor exclusieve sportmodellen. Uiteraard kan de door Cellforce Group ontwikkelde technologie ook op grotere schaal op andere productielocaties worden toegepast.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!