Het doel op korte termijn voor ACC is om tegen 2023 de productie van batterijen te lanceren voor - in eerste instantie - de modellen van de PSA-groep (Peugeot, Citroën, DS en Opel). De merken van FCA volgen daarna. Het partnerschap tussen Total en PSA moet de sterke punten samenvoegen van de constructeursgroep (kennis van de automarkt, ervaring met massaproductie) en die van Total/Saft (R&D, insutrialisatie). De nieuwe joint venture is gebaseerd in Frankrijk met het R&D-centrum in Bordeaux en de productiesite in Nersac. ACC werkt al aan de ontwikkeling van hoogwaardige lithium-ioncellen. Op termijn moet de productie verdeeld worden tussen twee sites: eentje in Douvrin, Frankrijk, en eentje in Kaiserslautern in Duitsland.
De CEO's aan het woord
Carlos Tavares, voorzitter van PSA, zegt: "De oprichting van een Europees batterijconsortium waar we om vroegen, is nu werkelijkheid. Deze nieuwe stap gaat samen met onze bestaansreden: burgers schone, veilige en betaalbare mobiliteit bieden. ACC helft de PSA-groep ook op weg naar koolstofneutraliteit." Patrick Pouyanné, CEO van Total, zegt dan weer dat: "De creatie van ACC illustreert de toewijding van Total om de uitdaging van klimaatverandering aan te gaan en ons te ontwikkelen als een multi-energiegroep. Als belangrijke speler in de energietransitie willen we onze klanten veilige, betaalbare en schone energie blijven leveren." Het project geniet van overheidssteun van Frankrijk en Duitsland. Het heeft ook de instemming gekregen van de Europese instellingen via een IPCEI-project dat zijn strategische dimensie aantoont voor de energietransitie van mobiliteit.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!