De Europese constructeurs denken steeds vaker aan het laten vallen van de A-segmentmodellen, ofwel de stadsauto’s. En inderdaad, het gebrek aan winstgevendheid van deze modellen, door hun lage prijs, evenals de aanscherping van de milieunormen zouden twee factoren zijn die zwaar zouden wegen op de toekomstkansen van deze kleine auto’s.
Niet de eerste keer
Het is niet de eerste keer dat de constructeurs overwegen om een einde te maken aan hun productie in dit segment. Het gebrek aan winstgevendheid dwong hen om vaak partnerschappen af te sluiten, zoals PSA met Toyota of Renault met Daimler (Smart). Een andere variabele zou hun ondergang echter nog kunnen versnellen: de WLTP-homologatiecyclus die, volgens de constructeurs, de inzet van dure technologieën vereist. Bij Volkswagen geeft men aan dat de prijs van de Up! tegen 2030 met €3000 kan stijgen, een prijsniveau dat hem onverkoopbaar zou maken.
Conclusie
Wat te denken van deze berichten van de constructeurs? Voor hen betekent een strengere milieunorm hogere prijzen. Zozeer zelfs dat ze het segment tot zijn einde zouden kunnen brengen. We twijfelen grotendeels aan deze beweringen. Hoewel het waar is dat de technieken van uitstootvermindering de prijs van auto’s zullen opdrijven, moet de veralgemening van die technieken tegelijkertijd de prijs doen dalen. We weten bijvoorbeeld dat een partikelfilter minder dan 100 euro kost voor een benzineauto. Dat is niet veel. Het is daarom de vraag in hoeverre de fabrikanten Europa aan het proberen dwingen zijn om de milieunormen soepeler te maken. Iets dat vrij waarschijnlijk is. Wordt vervolgd…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!