China is de grootste automarkt ter wereld. Voor constructeurs met wereldwijde ambities zoals Renault is het dus van levensbelang om daar sterk te staan. De joint-venture die de Franse constructeur samen met Geely vormt moet Renault de mogelijkheid geven om terug actief te worden in China met hybride modellen. Omgekeerd zullen de Fransen Lynk & Co – een dochterbedrijf van Geely – inzage geven in hun meer dan 20 jaar ervaring op de Zuid-Koreaanse markt.
Het voorbeeld Smart
In de praktijk zal de joint-venture van Geely en Renault het concept overnemen dat is ingewijd door Geely en Daimler voor de ontwikkeling en productie van een elektrische SUV van Smart, waarvan de verkoop, de commerciële activiteiten en de marketing door Daimler worden beheerd. Maar beide bedrijven met betrokkenheid van Geely blijven dus volledig onafhankelijk.
Concreet zal Renault hybride – en later eventueel elektrische – modellen op de markt brengen met Geely-technologie. Dankzij de samenwerking kan de Chinese groep zijn industriële expansie via meerdere partners verbreden en zijn kosten drukken via schaalvergroting in de productie van gemeenschappelijke onderdelen. Renault van zijn kant gaat de joint-venture benutten om zijn aanwezigheid op de Chinese markt opnieuw op te bouwen na het stopzetten van de samenwerking met Dongfeng Motors in 2020.
En wat met Nissan?
De oprichting van deze joint-venture gebeurt dus zonder Nissan, de partner van Renault in de Alliantie, dat zegt niet op de hoogte te zijn van de transacties tussen de Fransen en de Chinezen. Nissan, dat wel deel uitmaakte van de vorige samenwerking tussen Renault en Dongfeng Motors, heeft deze keer dus niet meegedaan aan de oprichting van de nieuwe samenwerking. Al betekent dat nog niet dat Nissan geen voordeel zal kunnen halen uit de nieuwe alliantie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!