Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Renault-Nissan: een lowcost-EV?

Geschreven door Laurent Blairon op 04-02-2016

Renault-Nissan wil meer toegankelijke elektrische voertuigen voor de Chinese markt. Op dit ogenblik is de Nissan Leaf te duur om effectief door te breken...

In 2015 verkocht Nissan in China slechts 1.273 stuks van zijn Venucia e30, de lokale versie van de Leaf. Op de Chinese markt wordt hij voor 242.000 yuan verkocht, ofwel zo'n 36.000 euro. De teleurstellende verkoopcijfers zijn een probleem voor grote baas Carlos Ghosn: “We hadden in China een beter resultaat verwacht van het model, maar tegelijk wisten we al dat zijn prijs zijn grootste handicap zou zijn. Ik zie maar één oplossing: een minder duur model voor de Chinese markt.” Want alle reclameoffensieven ten spijt grijpt de Chinese consument voornamelijk terug naar lowcostmodellen die plaatselijk gebouwd worden en een prijs hebben tussen 4.000 en 7.000 euro. Zo zou de topper onder de verkochte elektrische modellen op de Chinese markt, de Kandi EV zijn, met 16.736 verkochte exemplaren in 2015.

Enkel voor China

Carlos Ghosn bevestigt dat voor Renault-Nissan de uitdaging erin bestaat een auto te bedenken die een goed compromis vormt tussen kwaliteit, prestaties en een interessante prijs. Ghosn sprak echter niet van de mogelijkheid om een dergelijk model naar Europa te laten komen, noch over zijn formaat of stijl. De bedoeling blijft te profiteren van het succes van 'groene' voertuigen (volledig elektrische wagens en herlaadbare hybrides) in China, waar de verkoop tijdens de laatste jaren de hoogte in schoot, tot 379.000 verkochte exemplaren in 2015.

Subsidie en verplichtingen

De Chinese overheden ondersteunen de verkoop van dit soort voertuigen aan de hand van subsidies en willen tegen 2020 5 miljoen groene voertuigen zien rondrijden. Bovendien worden de Chinezen ook vaak verplicht om te kiezen voor een elektrische versie bij de aankoop van een auto. Zo haalde Ghosn het voorbeeld aan van Sjanghai of Peking, waar kopers niet anders kunnen dan kiezen voor een EV (electric vehicle) als ze zich in de stad willen verplaatsen met de wagen. Passie en standing zijn dus geen argumenten voor de gewone bevolking en de laagste prijs is dus vaak de beste optie.

Partner Renault volgt

Renault, het Franse zustermerk van Nissan, wil vanaf 2017 zijn Fluence EV in China op de markt brengen, onder een lokale naam – een detail dat opgelegd werd door de Chinese overheid. De Fluence EV zal in de Renault-fabriek in Wuhan gebouwd worden, op basis van kits die geïmporteerd worden uit Korea. Het merk hoopt er duizenden exemplaren per jaar te verkopen.

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten