Renault, Nissan en Mitsubishi hebben besloten de ontwikkeling van elektrische modellen te intensiveren en zouden hun investeringen op dit gebied in de komende vijf jaar verdrievoudigen, voor een totaal van ongeveer 20 miljard euro, aldus Reuters. In totaal zullen niet minder dan 5 elektrische platforms worden ontworpen om het grootste deel van de modelportefeuille van de 3 constructeurs te bestrijken.
5 platformen voor 2030
De vijf door de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi ontwikkelde platformen zouden voldoende moeten zijn voor 90% van de elektrische modellen die deze merken tegen 2030 zullen aanbieden. Op dat moment zal Renault een uitsluitend elektrische autoconstructeur worden.
Op dit moment bestaat slechts een van deze vijf platforms al, het CMF-EV, dat al wordt gebruikt voor de Nissan Ariya en de Renault Mégane E-Tech Electric. Het zal spoedig worden opgevolgd door het CMF-BEV-platform, dat compacter is en is afgeleid is van dat van de huidige Clio. Het eerste model dat er gebruik van zal maken, is de toekomstige elektrische Renault 5 in 2024, gevolgd door een toekomstige elektrische Nissan Micra. Een stap lager zou de Alliantie een nog compacter platform ontwikkelen, bestemd voor de kei-cars van de twee Japanse fabrikanten, een cruciaal segment voor deze merken op hun thuismarkten.
Het vierde en vijfde platform zullen a priori betrekking hebben op bedrijfsvoertuigen enerzijds en grotere modellen anderzijds, en zouden in de eerste plaats bestemd zijn voor modellen die op de Amerikaanse markt worden verkocht onder het Nissan- of Infiniti-label, al is een grote elektrische Renault uiteraard niet uitgesloten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!