Groupe Renault, Veolia en Solvay bundelen hun krachten om een circulair ecosysteem te creëren voor het recycleren van de metalen waaruit de batterijen van elektrische voertuigen bestaan. Voor de constructeur, de energiebeheerexpert en de chemiespecialist is het doel drieledig: grondstoffen sparen, CO2-uitstoot verminderen en waarde genereren.
Circulair ecosysteem
De Franse autogroep sluit zich dus aan bij het partnerschap dat in september 2020 werd gesloten door Veolia en Solvay om zijn expertise in batterijen voor elektrische voertuigen te leveren. De complementaire specialisaties van de drie bedrijven vormen een strategisch voordeel dat hen in staat moet stellen hun concurrentievermogen te behouden op een markt waarvan de verkoop binnen 10 jaar met 10 zou moeten vermenigvuldigen. In 2020 waren er namelijk wereldwijd 10 miljoen elektrische voertuigen in omloop, dat aantal zou moeten toenemen tot 100 miljoen in 2030.
Wetende dat het belangrijkste element van de (hoge) prijs van elektrische voertuigen de batterij is, is het beheersen van de kosten van dit fundamentele element van elektrische mobiliteit een belangrijk probleem dat zal blijven groeien.
Een groot deel van die batterijkost bestaat uit de toevoer van grondstoffen, of het nu gaat om de ontginning, verfijning, transformatie of transport ervan, zeker als het gaat om zeldzame metalen. Een circulair ecosysteem voor het terugwinnen, behandelen en hergebruiken van deze metalen moet daarom voor een verlaging van de productiekosten van batterijen zorgen en de milieu- en humanitaire impact (onder meer uitbuiting) ervan verminderen.
Momenteel bevindt het consortium zich echter nog in de experimentele fase en richt het een proeffabriek op in Frankrijk, die de extractie en zuivering van metalen uit gebruikte batterijen mogelijk maakt.
Foto: Olivier Guerrin, Photothèque Veolia
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!