Update: De plannen met Seat zijn inmiddels concreet: de Spaanse constructeur blijft eigen auto's bouwen tot 2030 en neemt daarna een andere rol op binnen de VW-structuur, wellicht als mobiliteitsprovider.
Seat wordt het Alfa Romeo van de Volkswagen-groep. Dat was toch het idee toen de Spaanse constructeur aan de VW-portefeuille werd toegevoegd. Ondanks een heleboel sportieve straatmodellen en succesvolle racewagens, kon Seat die verwachtingen nooit helemaal waarmaken. Ook omdat het wat stiefmoederlijk behandeld werd in vergelijking met Skoda en Volkswagen.
En met de lancering van Cupra als apart merk leek de rol van Seat helemaal uitgespeeld. Binnen Volkswagen nam het een beetje de rol van budgetmerk over van Skoda, dat zich wel volop mocht ontwikkelen. Intussen liggen er nieuwe toekomstplannen op tafel. Seat wordt geen Alfa Romeo, maar evolueert naar een mobiliteitsprovider. Denk aan deelwagens en elektrische steps onder de noemer van "Seat Mo".
Elektrische stadswagen?
Volgens het toekomstplan dat Volkswagen voorlegde, zal Seat zich toeleggen op de ontwikkeling en productie van compacte EV-modellen van de groep. Die zullen geproduceerd worden in de Spaanse fabrieken in Martorell en Pamplona, waarin 10 miljard geïnvesteerd wordt om ze future proof te maken.
Het is wel onduidelijk over welke compacte EV-modellen het dan gaat, want Volkswagen liet ook weten dat de Spaanse constructeur geen elektrische Seat-variant van de Volkswagen ID.2 zal krijgen. Dat in tegenstelling tot Cupra en Skoda. Mogelijk gaat het om de ontwikkeling van enkel voor de binnenstad bedoelde deelwagens zoals de Minimo.
Cupra naar Amerika
Het verschrompelen van Seat tot een mobiliteitsprovider hangt samen met de steile ambities van Cupra. Net zoals Renault met Alpine zou ook Volkswagen plannen hebben om de Spaanse constructeur als nichemerk te lanceren in de Verenigde Staten. In België laat Cupra alvast sterke verkoopcijfers optekenen.
Die Amerikaanse plannen zouden een impact kunnen hebben op de toekomstige modellen van Cupra. Binnenkort wordt het gamma uitgebreid met de productieversie van de UrbanRebel (die in de loop van 2025 komt als Cupra Raval) en met twee SUV-modellen: de elektrische Tavascan en de plug-inhybride Terramar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!