De productie van batterijen voor modellen van de Volkswagen-groep op basis van het MEB-platform begon in mei 2022 in de Skoda-fabriek in Mladá Boleslav, terwijl die van accu’s voor plug-inhybridemodellen al in september 2019 was gestart. Het duurde iets minder dan drie jaar om de mijlpaal van 500.000 geproduceerde batterijpakketten te bereiken. Dat gebeurde op 27 april 2023. Deze indrukwekkende capaciteit zal verder worden verhoogd met de ingebruikname van een tweede productielijn.
2.300 batterijen per dag
Skoda's fabriek in Mladá Boleslav produceert zowel modellen met verbrandingsmotor als EV’s, evenals batterijpakketten voor plug-inhybrides en volledig elektrische modellen. Bovendien is de vestiging verantwoordelijk voor de opleiding van het personeel inzake e-mobiliteit. Meer dan 23.000 werknemers hebben al van deze dienst gebruikgemaakt. De batterijpakketten die op de historische locatie van de Tsjechische constructeur worden geproduceerd, zijn bestemd voor de plug-in hybridemodellen van Audi, Seat, Skoda (waaronder de nieuwe Superb en Kodiaq) en Volkswagen, terwijl de modules voor elektrische voertuigen, met een capaciteit van 55 tot 82 kWh, worden gebruikt in de auto's van de groep die zijn gebaseerd op het MEB-platform, waaronder de Audi Q4 e-Tron, de Cupra Born, de Volkswagens ID.3, ID.4, ID.5 of ID.Buzz, naast de Skoda's Enyaq iV en Enyaq Coupe iV.
LEES OOK – Skoda Enyaq iV 50: nieuwe instapversie voor minder dan 40.000 euro?
Terwijl de mijlpaal van een half miljoen accupakketten op 27 april werd bereikt, zal de productie van de één miljoenste batterij geen drie jaar op zich laten wachten. Binnenkort wordt namelijk een tweede productielijn in gebruik genomen waarmee tot 1.500 exemplaren voor het MEB-platform en 800 stuks voor de PHEV-modellen kunnen worden geproduceerd, oftewel 2.300 packs per dag. Dat zou de capaciteit op bijna 840.000 geproduceerde batterijen per jaar brengen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!