De Verenigde Staten hebben een protectionistisch beleid ontwikkeld om autofabrikanten aan te moedigen batterijen voor elektrische auto's op hun grondgebied te produceren. Dat verontrust de Europese Unie, maar dat lijkt multinationals als Solvay niet te deren. Dat bedrijf is in Europa al betrokken bij de recyclage van batterijen, maar ook bij de prodcutie van thermoplastische fluorpolymeren die nodig zijn voor lithium-iontechnologie. Precies voor de productie van polyvinylideenfluoride (PVDF) in de Verenigde Staten heeft Solvay zijn krachten gebundeld met een andere reus, de Mexicaanse petrochemische specialist Orbia. Het Belgische chemiebedrijf gaat er prat op een PVDF aan te bieden die de efficiëntie van energieopslag optimaliseert door de energiedichtheid, de veiligheid en het vermogen van batterijen te verhogen.
Twee productiesites
Solvay gaat 850 miljoen dollar (zo’n 866 miljoen euro) in de joint venture investeren. De gemeenschappelijke onderneming wil de grootste productie van PVDF in Noord-Amerika beheren. Er zijn twee locaties gepland: één voor het basismateriaal en één voor het eindproduct, namelijk een coating voor bindmiddelen en separatoren in batterijen. De joint venture krijgt ook een subsidie van 178 miljoen dollar (181 miljoen euro) van de Amerikaanse regering. Dat strookt met het beleid van de VS om de elektrische auto niet langer afhankelijk te laten zijn van China voor batterijen. Een ambitie die ook de EU nastreeft.
Foto's: Solvay
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!