SsangYong is niet langer eigendom van het Indiase Mahindra & Mahindra en komt weer in Koreaanse handen. Het bedrijf dat in april 2021 onder curatele werd gesteld, wordt immers overgenomen door Edison Motors. Die deal werd op maandag 10 januari 2022 bekrachtigd door de rechtbank in Seoul. Edison Motors moet nog wel een financieel herstelplan aan de rechtbank voorleggen, en dat tegen 1 maart.
Edison Motors is een constructeur die elektrische vrachtwagens en bussen bouwt. Het koopt niet alleen SsangYong, maar ook de schulden van de constructeur. De overnemers betaalden liefst 304,8 miljard won (225,46 miljoen euro) om die schuldenberg weg te werken.
-
Lees ook: test SsangYong Korando e-Motion (2022)
Om het bedrijf nieuw leven in te blazen moet het door Edison Motors opgerichte consortium niet alleen 50 miljard won (37 miljoen euro) aan SsangYong lenen om het bedrijf draaiende te houden, maar ook een financieringsplan voor 3 tot 5 jaar voorleggen. Het bedrag dat daarvoor bijeengebracht moet worden, zou tussen de 800 miljard won en 1.000 miljard won (tussen de 592 en 740 miljoen euro) bedragen.
In afwachting van de goedkeuring van de herstelplannen en het bijeenbrengen van middelen blijft SsangYong onder gerechtelijk bewind. Edison Motors heeft echter al aangekondigd dat het nog dit jaar 10 elektrische modellen wil lanceren. Tegen 2030 zou SsangYong over een gamma van liefst 30 EV-modellen moeten beschikken. Aan ambitie alvast geen gebrek...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!