Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / 'Stellantis gaat Italiaanse fabriek deels sluiten'

Geschreven door Frédéric Kevers op 26-03-2021

Stellantis zou een productielijn van een Jeep-Fiat-fabriek in Melfi (Italië), waar de Compass, Renegade en 500X worden gebouwd, kunnen sluiten om de overcapaciteit van de productie op te lossen.

Carlos Tavares blijft trouw aan zijn besparingsfilosofie dat zijn vruchten heeft afgeworpen met PSA, en de nieuwe CEO van Stellantis zou hetzelfde kunnen doen bij de fusiegroep door een van de twee productielijnen in de Melfi-fabriek (Zuid-Italië) te sluiten, waar momenteel de Jeep Compass, Renegade en de Fiat 500X van de band rollen. Ondanks dat het de meest efficiënte fabriek in Italië is, moet de overproductie worden beperkt, aangezien het de duurste fabriek is van de grope in het land.

5 miljard euro

Stellantis heeft als doel 5 miljard euro per jaar te besparen. De jacht op ballast is dus open en een van de eerste slachtoffers van deze besparingsronde zou dus de Melfi-fabriek kunnen zijn, die volgens de vakbond FIM CISL (en gepubliceerd via Automotive News) een van haar twee productielijnen zou sluiten. Er is nog geen bevestiging hiervan, maar Ferdinando Uliano, hoofd van de bovengenoemde vakbond, is ongerust: "Eenmaal dat de productiecapaciteit van een fabriek beperkt wordt, is het zeer moeilijk om hem weer terug op te bouwen."

Momenteel kost de productie in Italië volgens Carlos Tavares tot 4 keer meer dan in de andere fabrieken van de groep in Frankrijk en Spanje. Italië heeft verschillende fabrieken, waaronder die van Melfi en Mirafiori in Turijn, die over 2 productielijnen beschikken, waar de anderen er maar één hebben.

Waar hij eerst beloofde om geen banen te schrappen of fabrieken te sluiten na de fusie van PSA en FCA onder de entiteit Stellantis, wil Tavares nu het principe hanteren van 'correcte capaciteit'. Een beleid dat al met succes werd toegepast op Peugeot-Citroën-DS en vervolgens op Opel-Vauxhall, dat de PSA-groep gered heeft van het faillissement tien jaar geleden. De eerste stap is om fabrieken die minder dan 250.000 auto's per jaar produceren terug te brengen naar een productielijn in plaats van twee. De Melfi-fabriek is de afgelopen jaren gezakt van 300.000 auto's in 2018 naar 249.000 in 2019 en zelfs 215.000 in 2020, zwaar getroffen door de coronapandemie.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten