De Chinese autobouwer Leapmotor is gespecialiseerd in elektrische modellen, waaronder de stadsauto T03. Die zal binnenkort ook worden gebouwd in de Stellantis-fabriek in het Poolse Tychy – dezelfde site waar ook de Fiat 500 en 600, de Jeep Avenger en binnenkort de Alfa Romeo Milano van de band rollen.
De Stellantis-groep heeft namelijk de exclusieve rechten verworven op de productie, de export en de verkoop buiten China van Leapmotor-modellen. Beide merken hebben daarvoor een joint venture opgericht, nadat Stellantis voor 1,5 miljard euro 21 procent van de Leapmotor-aandelen had overgomen.
Dacia en BYD in het vizier
De elektrische Leapmotor T03 zal in Tychy toekomen als zogenoemde Semi-Knocked Down-kit – lees: in onderdelenpakketten die al deels geassembleerd zijn. Die worden dan ter plekke met elkaar gecombineerd tot het eindproduct voor de Europese markt. Die manier van werken drukt de kosten en maakt de Leapmotor T03 officieel ook ‘made in Europe’, zodat hij eventuele invoerheffingen in de toekomst ontloopt.
In enkele Europese landen, waaronder Frankrijk is de Leapmotor T03 al te koop, voor een prijs van ongeveer 20.000 euro. Daarmee werpt hij zich op als rivaal voor de BYD Seagull en de Dacia Spring, in afwachting van de Renault Twingo E-Tech Electric en de kleine EV’s van de Volkswagen-groep. Eerder liet ook BYD al weten dat het op korte termijn elektrische auto’s in Hongarije wil gaan bouwen.
Leapmotor T03 – Kenmerken, rijbereik en laden
De Leapmotor T03 is een kleine Chinese stadsauto van 3.620 millimeter lang, 1.652 millimeter breed en 1.577 millimeter hoog. Zijn wielbasis is op de kop 2.400 millimeter lang. De naar EV-normen relatief lichte T03 (1.203 kilogram) wordt aangedreven door een elektromotor van 109 pk (80 kW) en 158 Nm.
Lees ook: Chinese Leapmotor komt naar Europa als nieuw Stellantis-merk
Zijn batterij van 41 kWh maakt een WLTP-rijbereik tot 280 kilometer mogelijk, al is dat volgens Leapmotor 417 kilometer bij puur stadsgebruik. De interne omvormer is van het eenfasige type en heeft een vermogen van 7 kW – aan een overeenkomstige laadpaal duurt een volledige laadbeurt ongeveer 6 uur. Gelijkstroom laden kan ook, zij het slechts met maximaal 45 kW. Dat betekent dat je ongeveer 35 minuten aan de DC-snellader moet hangen om een halve batterijlading te recupereren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!