Sinds begin dit jaar is 1 op 4 ingeschreven auto's in België een SUV. Het segment groeit sinds 2008 bijna exponentieel. Destijds stelde het niet meer dan 8 procent van de inschrijvingen voor. In 2010 bereikte het marktaandeel 11,5 procent om in het eerste semester van 2016 uit te groeien tot 25,4 procent. In West-Europa werden in 2015 zo'n 3 miljoen SUV's ingeschreven, wat goed is voor een marktaandeel van 23 procent.
Gezinswagens op kop
Ongeacht de categorie blijven de gezinswagens aan de leiding met 33 procent nieuwe inschrijvingen tussen januari en juni 2016. De SUV's (25,4 procent) worden opgevolgd door de breaks (17,9 procent), de eenvolumers (13,4 procent) en de kleine stadsauto's (3,2 procent). De brutocijfers geven segmenten weer die soms subsegmenten omvatten. Zo bestaan SUV's in verschillende afmetingen. De precieze verkoopcijfers per model zijn niettemin een betere aanwijzing.
Vier SUV's in de top 10
Het model dat in België het meest ingeschreven werd tussen 1 januari en 30 juni van dit jaar was de Hyundai Tucson met 6.155 geregistreerde verkochte exemplaren. De 'medium-SUV' gaat de 'kleine gezinswagens' voor, zoals de Volkswagen Golf (5.503 exemplaren) en de Opel Corsa (5.427 exemplaren). Opvolgers zijn de medium-SUV's Volkswagen Tiguan en de 'kleine SUV' Peugeot 2008. Ongeacht de categorie, zonder een onderscheid te maken tussen varianten van modellen, blijft het duo Renault Megane-Scenic (enkel opgelijst als Megane) op kop, vóór alle afgeleiden van de Volkswagen Golf.
Ontdek alle cijfers in onderstaand overzicht.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!