Tesla is neergestreken op een oppervlakte van 18.900 vierkante meter in een industriepark in Tilburg (Nederland). De locatie nabij de Belgische grens is gekozen omwille van de nabijheid van de haven van Rotterdam, waar de auto's, de elektromotoren en de batterijen zullen aankomen. Maar ook het uitgebreiden wegen- en spoornetwerk hebben een rol gespeeld in de keuze voor Nederland. De site heeft verder een logistiek centrum en een assemblagehal voor de Europese auto's. Er kunnen maximaal 160 auto's per week worden gebouwd. Tijdens de openingsceremonie konden de eerste Belgische en Nederlandse Model S-klanten hun auto in ontvangst nemen, die ze vaak al in 2009 hadden besteld.
Tesla's industriële strategie is merkwaardig. De auto's die voor de Europese markt zijn bedoeld, worden geassembleerd in de Amerikaanse fabriek in Freemont, Californië. Daarna worden ze ontmanteld en in drie delen naar Nederland verscheept: de elektromotor, de batterij en de rest van de auto. Alles wordt in containers vervoerd. Eens alles in Tilburg aankomt, worden de modellen weer in elkaar geschroefd. Deze keuze is zuiver fiscaal geïnspireerd, met de bedoeling om invoerrechten te ontduiken. En ondertussen kan elke auto worden aangepast aan het Europese elektriciteitsnetwerk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!