In de loop van het tweede trimester van het jaar is het zakencijfer van Tesla verdubbeld. Maar dat volstaat niet om de oplopende schuldenput te delven. Bij de lancering van de Model 3 in juli bijvoorbeeld kampte het bedrijf van Elon Musk nog met een tekort van 336,4 miljoen dollar (284 miljoen euro). De constructeur realiseerde echter wel een zakencijfer van 2,789 miljard dollar. Die cijfers ontmoedigen investeerders niet. Zo steeg de waarde van het Tesla-aandeel op de beurs van New York met 6 procent. Die stijging bevestigt de uitstekende beurswaarde, met een aandeel dat op 6 maand tijd 50 procent aan waarde heeft gewonnen. Verder meldt Tesla dat het tussen januari en juni 2017 47.077 auto’s heeft gebouwd. Dat tempo moet nog omhoog nu in juli de Model 3 is gelanceerd en waarvan binnenkort 10.000 exemplaren per week van de band moeten rollen in de fabriek in Fremont.
Vakbond aan de deur
Toch begint het werkvolk aan de assemblagelijnen te mopperen. Na arbeidsongevallen en een loon dat onder het nationale gemiddelde voor sector ligt – 18 dollar (15 euro) per uur in plaats van 25,58 dollar (21,5 euro) – zijn ook eerdere beloftes rond opslag niet nagekomen. Daarom proberen sommigen een afdeling op te richten van de UAW, de machtige vakbond voor werknemers uit de autosector. De UAW heeft trouwens net een kantoor geopend vlakbij de Tesla-fabriek. Dat offensief noemt Musk “leugenachtig” en hij verwerpt de beschuldigingen van gevaarlijke werkomstandigheden. De vakbond heeft trouwens nog een fabriek van een ander merk in het vizier: die van Nissan in Mississippi.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!