Elon Musk heeft het al een paar keer herhaald: Tesla moet binnenkort een betaalbaar model krijgen (men spreekt over 25.000 dollar), maar hij geeft nooit meer details. Wat als dit project zou ontstaan uit een samenwerking met de hybridekoning Toyota? Volgens een Zuid-Koreaanse krant zouden de twee constructeurs samenwerken aan de ontwikkeling van een kleine SUV op een platform van Toyota, maar met de systemen van Tesla voor het elektronisch beheer en de software aan boord. Zou een dergelijke samenwerking succes kunnen hebben?
Tegenpolen
Als we aan Tesla en Toyota denken, denken we eerder aan water en olie dan aan twee homogene partijen. De ene is een van de grootste spelers in de autowereld, is koning van de betrouwbaarheid, bouwkwaliteit en pragmatisme. De andere begon als een start-up en heeft een enorm snelle groei meegemaakt, met een excentrieke maar visionaire miljardair aan de top en met de maatstaf voor elektrische auto's, maar met een middelmatige bouwkwaliteit en regelmatige bugs en vertragingen. Water en vuur, of yin en yang?
Complementair
Wat nader onderzoek leidt echter tot de conclusie dat deze twee merken alles in zich hebben om een sterteam te vormen. Toyota heeft de industriële en technologische expertise voor alle hardware die nodig is voor een auto, terwijl Tesla aan de top staat qua software, elektronica en elektrische aandrijflijnen. De twee combineren zou een potentieel zeer succesvol en economisch levensvatbaar product kunnen opleveren dat tegen een betaalbare prijs kan worden verkocht.
Ook zouden de commerciële gevolgen logisch zijn. Tesla-klanten zouden bij een Toyota-dealer kunnen langsgaan voor onderhoud of herstellingen, terwijl de Toyota-klanten het Supercharger-netwerk van Tesla kunnen gebruiken om quasi overal gemakkelijk te kunnen snelladen.
Kleine elektrische SUV
Als de samenwerking er komt, zouden de twee constructeurs aan een kleine elektrische SUV werken. Een soort thuiskomst, aangezien Toyota in 2010 al 50 miljoen dollar investeerde in Tesla om ermee samen te werken voor de ontwikkeling van een elektrische RAV4.
Toyota heeft veel ervaring in hybride en waterstofauto's, maar het Japanse concern loopt een beetje achter qua elektrische wagens. De constructeur wil echter 40% van zijn gamma elektrificeren tegen 2025, een aandeel dat stijgt tot 70% tegen 2030. Het aanbod zou gevarieerd moeten zijn, met zelfladende hybrides, plug-in hybrides, brandstofcelauto's op waterstof en volledig elektrische modellen.
Onvermijdelijke unie?
Dit gerucht wordt bevestigd noch ontkend door Toyota of Tesla, maar we kunnen wel geloven dat een dergelijke samenwerking gunstig zou kunnen zijn voor beide partijen. Toyota heeft nood aan EV-expertise van Tesla, terwijl Tesla de opkomst van de traditionele constructeurs op de EV-markt begint te voelen en op korte termijn een goedkoper model voor de wereldwijde markt moet uitbrengen. Daarvoor zou een kleine SUV ideaal zijn, terwijl het ook moet voldoen aan de kwaliteitsverwachtingen van een publiek dat verder moet gaan dan de Teslafans. Ook zijn grootste voordeel, het Supercharger-netwerk, zal de komende jaren worden ingehaald door de concurrentie.
Maar deze samenwerking zou ook betekenen dat Tesla zal moeten afstappen van zijn eigenwijze manier van auto's ontwikkelen en produceren om de meer traditionele weg van Toyota in te slaan. Tenzij dat de Amerikaanse constructeur zich tevreden stelt met het ontwikkelen van een aandrijflijn voor deze kleine elektrische SUV, om die vervolgens te verkopen aan Toyota en er ook zijn eigen goedkoper model op te kunnen baseren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!