Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Tesla: geen water voor de Gigafactory van Grünheide?

Geschreven door Frédéric Kevers op 24-02-2022

De opstart van Tesla’s Gigafabriek in Grünheide zou opnieuw grote vertraging kunnen oplopen nadat verenigingen vraagtekens hebben gezet bij het waterleveringscontract van de site.

De Tesla-saga gaat verder in Duitsland, met een nieuwe tegenslag voor Elon Musk die de productiestart van zijn Gigafabriek in Grünheide, nabij Berlijn, met enkele maanden zou kunnen vertragen. Hoewel de exploitatievergunningen binnenkort zouden moeten worden gevalideerd, zou de fabriek van de Amerikaanse constructeur enkele maanden stil kunnen komen te liggen door een gebrek aan watertoevoer. Wordt Tesla's Duitse project door al dat uitstel een slag in het water?

>> Lees ook – Tesla Gruenheide: productie ten vroegste in maart

Problematische watervoorziening

De zaak draait niet rond de afgifte van exploitatievergunningen voor de fabriek zelf. Het betreft een vergunning die is verleend aan de waterleverancier van de centrale, Wasserverband Strausberg-Erkner (WSE). Deze laatste heeft toegezegd 1,4 miljoen kubieke meter water per jaar te leveren om de goede werking van de Gigafactory te garanderen. Twee plaatselijke verenigingen, Grüne Liga en Nabu, zijn echter van mening dat deze hoeveelheid, die overeenkomt met de drinkwatervoorziening voor 30.000 mensen, veel bewoners van de regio van drinkwater zou kunnen beroven.

Het argument van de demonstranten is gebaseerd op de door de regionale politieke autoriteiten uitgevaardigde beperkingen en oproepen om het waterverbruik te verminderen, en op het feit dat diezelfde autoriteiten het contract voor de levering van water aan de Tesla-fabriek door WSE hebben bekrachtigd. Een contract dat volgens de leverancier zelf bijna onmogelijk kan worden uitgevoerd met alleen lokale watervoorraden zonder de bevolking te schaden, zoals WSE-woordvoerster Sandra Ponetsky zei: “Wij zijn een relatief waterrijke deelstaat. Maar we hebben hulp nodig van andere regio's... Welke leverancier heeft het vermogen om in zo'n korte tijd zoveel water uit een hoed te toveren?” Het Brandenburgse ministerie van Milieu beweert echter dat er voldoende water is voor de regio en de Tesla-fabriek en “is van mening dat het drinkwater voor de 170.000 mensen in de regio niet in gevaar is”.

WSE heeft trouwens duidelijk gemaakt dat het voor de watermaatschappij onmogelijk zou zijn om water te leveren voor een toekomstige uitbreiding van de fabriek zonder water uit andere gebieden in te voeren. Erger nog, als Grüne Liga en Nabu hun zaak winnen, zou het contract met WSE worden geannuleerd en zou de Amerikaanse constructeur de onderhandelingen moeten hervatten om te bepalen waar het water voor de Gigafabriek vandaan zou komen. Een lang en duur proces en, in het ergste geval, zonder garantie dat een leverancier wordt gevonden die een levensvatbare oplossing kan bieden.

>> Lees ook – Tesla heeft er een uitstekend 2021 opzitten, maar blijft voorzichtig

Duitse vloek

Zou Elon Musk stilaan een hekel krijgen aan Duitsland, na de talloze vertragingen en andere obstakels? Hoewel hij de locatie Grünheide had uitgekozen vanwege de uitbreidingsmogelijkheden en er een belangrijk element in de ontwikkeling van Tesla in Europa van had gemaakt, hebben de opeenvolgende vertragingen hem een productiecapaciteit ontnomen die kan oplopen tot 500.000 voertuigen per jaar.Dat dwingt hem ertoe auto’s in te voeren, hoofdzakelijk uit China, en zijn aanbod te beperken. En dat is een slechte zaak voor de wereldleider in elektrische auto's, die in Europa wordt geklopt door Volkswagen, met slechts 13% marktaandeel tegenover 25% voor de Duitse groep.

Maar heeft Elon Musk naast een zekere overhaasting bij het uitwerken van zijn project, een te optimistische communicatie en een zeker protectionisme van Duitse kant in dit dossier niet vooral gezondigd door trots?

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten