Ondanks de kleine winsten aan het einde van 2018, zakte Tesla opnieuw in het rood tijdens het eerste kwartaal van 2019. Het merk verloor 700 miljoen dollar, en verschillende dodelijke ongevallen met de wagens hebben het imago van de wagens aangetast – zelfs al zijn ze vaak te wijten aan het misbruik door gebruikers.
Koers naar de dieperik
Sinds 2016 is de waarde van het Tesla-aandeel blijven dalen. Het verloor 7,6% omdat investeerders eraan twijfelden dat Tesla voldoende auto's kon ontwikkelen, produceren en verkopen om winstgevend te zijn. Positieve communicatie heeft niets uitgehaald. De som van 2,7 miljard dollar die werd beloofd in mei 2019, om de ontwikkeling en commercialisering van 1 miljoen taxi’s te financieren tegen 2020, haalde niets uit.
Niet de eerste keer
De situatie is nu zo cruciaal geworden dat het bedrijf zijn riem moet aanspannen. In juni 2018 verlaagde Tesla zijn personeelsbestand met 9% en in januari opnieuw met 7%. Elon Musk balanceert op een koord en leeft meer dan ooit op krediet. Na het inzamelen van 2,7 miljard zei Musk: “Het is een hoop geld, maar het geeft ons slechts tien maanden, aan het tempo van ons eerste kwartaal, om het break-even punt te bereiken.” De situatie is daarom verre van geruststellend.
Spaargeld
Elon Musk heeft zijn werknemers aangespoord om hun uitgaven te verminderen. Hij zei in een e-mail dat de besparing van 10 cent in een bedrijf dat honderdduizenden auto’s, batterijen en zonnecellen produceert, elk jaar 50,000 dollar zou kunnen opleveren. “Dit is de reden waarom we, in de toekomst, welke kosten dan ook, waar ook in de wereld, inclusief reserveonderdelen, lonen, reiskosten of huur - letterlijk elke betaling die onze bankrekening verlaat - moeten onderzoeken en bevestigen als essentieel”. En hij concludeert: “Het is heel moeilijk, maar het is de enige manier waarop Tesla een financiële toekomst kan bereiken.”
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!