De Amerikaanse specialist in elektrische auto's drukt de pauzeknop in voor zijn Gigafactory in Berlijn en kiest ervoor zijn extra batterijproductie in Austin, Texas, te vestigen. Amerikaanse belastingvoordelen liggen aan de grondslag van deze beslissing. De Amerikaanse regering biedt belastingkredieten aan autofabrikanten die in Noord-Amerika onderdelen voor elektrische voertuigen produceren.
Deze pragmatische en opportunistische beslissing betekent niet dat aan de uitbreidingsplannen van de Duitse fabriek een einde komt. Dat project wordt volgens Tesla simpelweg uitgesteld vanwege de prioriteit de versnelde autoproductie bij te houden met meer batterijcellen.
>> Lees ook – Tesla binnenkort marktleider in Europa?
Zo weten we dat Tesla achterloopt op het schema voor de ontwikkeling en productie van de langverwachte cilindrische 4680-cellen als vervanger voor de huidige 2170-cellen. De nieuwe zijn groter en werken efficiënter. Ze zijn ook onmisbaar in de verdere ontwikkeling van het bedrijf en het op de markt brengen van de Cybertruck en de Semi, die ver achterlopen op schema.
Tesla wil trouwens ook de in Duitsland geproduceerde Model Y met deze cellen uitrusten. Het zal een extra fabriek nodig hebben, wil het zijn productiedoeleinden veiligstellen. Idealiter komt deze Europese Gigafactory vlak naast de fabriek waar al Model Y's worden geassembleerd. In Grünheide, dus.
>> Ontdek onze videotest van de Tesla Model Y Performance
Tesla is echter genoodzaakt zijn investeringen te wikken en geeft momenteel de voorkeur aan de Verenigde Staten en China boven Europa - en Duitsland in het bijzonder, een land dat zich minder genereus opstelt als het gaat om belastingprikkels en complexer en veeleisender in elkaar steekt op het vlak van administratieve- en milieuprocedures.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!