Net op het moment dat de Model 3 is onthuld, zijn de werknemers van Tesla in Fremont (Californië) beginnen klagen over hun loon dat onder het gemiddelde voor de regio ligt, over de slechtere werkomstandigheden en over het recht om een vakbond op te mogen richten in de fabriek om hun rechten te verdedigen via de UAW (United Auto Workers). Erg verrassend is dat niet, want Tesla is zich aan het vervellen van een kleine startup naar een wereldwijde industriële speler.
Meer macht
Het rustige werkritme aan de band is voorbij. De industrialisering is nu in volle gang, vooral met de Model 3, waarvan tegen 2018 liefst 10.000 exemplaren per week van moeten worden gebouwd. En dat terwijl Tesla in heel 2016 slechts 84.000 auto’s heeft gemaakt. Om maar te zeggen dat de werkomstandigheden onmiskenbaar zijn veranderd. Tesla-baas Elon Musk gaf dat zelf toe tijdens de voorstelling van de Model 3 vorige week: “welkom in de productiehel, want dat is waar we ons de komende 6 maand zullen bevinden,” zo zei hij met een ironische knipoog.
Ontevreden arbeiders
De werknemers vragen zich daarom af wat dat voor hen betekent en klagen over de steeds slechtere werkomstandigheden. Ze hebben een brief gestuurd naar de raad van bestuur om meer duidelijkheid te vragen over hun loon en over de bonussen waar ze recht op zouden hebben. Ze vragen de directie ook te beloven dat er geen represailles komen als ze proberen een vakbondsafdeling op te richten.
Loon als twistpunt
Bovendien blijkt dat het salaris in de fabriek in Fremont, waar 6.000 arbeiders aan de slag zijn, veel lager ligt dan bij andere grote bedrijven in de omgeving. Het ligt op 18 dollar (ongeveer 15 euro) per uur, tegenover 25,58 dollar gemiddeld bij nabijgelegen bedrijven. Sterker nog: in het gewest Alameda ligt het gemiddelde loon zelfs op 28,1 dollar. Een arbeider beweert zelfs dat hen telkens weer opslag wordt beloond maar dat daar nog nooit iets van in huis is gekomen.
Misnoegde Musk
Al dat gemopper valt in slechte aarde bij Elon Musk, die via elektronische weg liet weten dat de werkomstandigheden helemaal niet gevaarlijk zijn en dat de UAW zich met leugens in Fremont probeert binnen te werken. Tesla heeft trouwens officieel gecommuniceerd dat de werkomstandigheden door de maanden heen steeds beter zijn geworden. Maar dit is dus het soort problemen waar Musk dankzij zijn succes mee wordt geconfronteerd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!