Elektrische auto's zijn duur, vooral vanwege de batterijkosten, die rechtstreeks te verhalen zijn op de prijs van grondstoffen en dan vooral de zeldzame metalen. De beste manier om de prijsexplosie te beperken, is het aanbod en het raffinageproces van deze materialen zelf te beheren. Dit is de aanpak die Tesla voor ogen staat. Het merk wil zijn eigen lithiumraffinaderij bouwen in de Verenigde Staten, meer bepaald in Texas, waar het onlangs een Gigafactory in gebruik heeft genomen.
>> Lees ook - Tesla: 4680-batterijcel groter en goedkoper
Tesla heeft daarvoor een formele aanvraag ingediend bij de 'Texas Comptroller of Public Accounts'. Vanuit het gebied kan het geraffineerde lithium daarna over de weg of per spoor naar overige regio's in Amerika worden vervoerd. Het doel is de productiecapaciteit te bereiken die Tesla's - en andere Noord-Amerikaanse producenten van batterijcellen - minder afhankelijk moet maken van Argentijnse, Australische, Chileense en natuurlijk Chinese producenten die momenteel deze industrietak domineren.
>> Lees ook - Tesla investeert 1 miljard euro in Giga Texas
In 2024, onder voorwaarden
Tesla beweert dat met een snelle goedkeuring van de Texaanse autoriteiten de raffinaderij tegen 2024 operationeel zou kunnen zijn, maar voegt eraan toe dat dit project alleen mogelijk is als Texas er verschillende belastingvoordelen aan vastknoopt. Het merk onder leiding van Elon Musk speelt in op zijn "pioniersprofiel" en het vooruitzicht van duizenden extra banen om onder meer verlaging van de lokale onroerendgoedbelasting te verkrijgen. Tesla overweegt ook een tweede lithiumraffinaderij, ditmaal in Louisiana, als alternatieve locatie. Maar dat is gewoon een andere manier om de Texaanse autoriteiten onder druk te zetten.
Welk nut?
Voor Tesla zou een lithiumraffinaderij verschillende voordelen bieden. Ten eerste zou het bedrijf controle verwerven over de kosten van geraffineerd lithium en dus van batterijcellen, ook al blijft de prijs van de grondstof afhankelijk van de mijnbouwbedrijven die verantwoordelijk zijn voor de ontginning ervan.
Daarnaast zou de Amerikaanse fabrikant over zijn eigen instrument voor de ontwikkeling van batterijtechnologie en -chemie beschikken en daardoor zijn "geheimen" beter kunnen bewaren. Daarmee kan het druk uitoefenen op zijn huidige batterijleveranciers en makkelijker onderhandelen over de prijzen van de aangekochte cellen.
Ten slotte stelt het Tesla in staat zijn koolstofvoetafdruk intern te optimaliseren, met name wat betreft de productie van de (duurzame) energie die nodig is voor de raffinage.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!