Tesla gaat voor 'open source': de Californische constructeur doet afstand van de eigendomsrechten op zijn patentenportefeuille. Volgens het model van de coöperatieve economie zal elkeen die Tesla-technologie met goede bedoelingen gebruikt niet langer een leger advocaten op zijn dak krijgen die een vergoeding voor het automerk eisen. Naar verluidt zouden al meerdere concurrenten CEO Elon Musk hebben aangesproken. Maar de baas van het bedrijf uit Palo Alto doet dit niet alleen uit menslievendheid.
De keuze om de licenties vrij beschikbaar te maken, is ook een economische beslissing geweest. Op die manier kan innovatie worden versneld, maar kunnen vooral elektrische auto's sneller worden veralgemeend, en dus ook de onmisbare herlaadstations. Tesla kan niet op zijn eentje de installatie van een dergelijk netwerk financieren, net zomin als alle Onderzoeks- en Ontwikkelingskosten rond elektrische aandrijving alleen ophoesten. Bovendien heeft de constructeur een batterijenfabriek, die nooit kan worden gerentabiliseerd in een nichemarkt (minder dan 1 procent in de Verenigde Staten).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!