Autobouwers beseffen allemaal dat de prijs van lithium in de komende jaren scherp zou kunnen stijgen. Nochtans bestaat slechts 2 procent van de batterij van een elektrische auto uit dit mineraal. Maar Tesla wil niet afhankelijk worden van de wetten van vraag en aanbod. Volgens de Financial Times zou de Californische autobouwer daarom in gesprek zijn met het Chileense SQM, dat de grootse lithiumproducent ter wereld is.
Betrouwbare partner
Blijkbaar zijn de discussies volop bezig. Het idee is eenvoudig voor Tesla: het bedrijf uit Palo Alto wil een “meer actieve positie” in de ketting. Het wil met andere woorden een rechtstreekse leverancier hebben. Tegen 2025 zou de wereldwijde vraag naar lithium oplopen tot meer dan 500.000 ton per jaar, terwijl vorig jaar slechts 43.000 ton is geproduceerd. Tesla wil graag zijn uitgaven onder controle houden, wat te begrijpen is als je weet dat een ton lithium vorig jaar gemiddeld 14.500 dollar kostte maar dat de prijs in januari al was opgelopen tot 25.000 dollar. Om bovendien tegemoet te kunnen komen aan de groeiende vraag, moeten de mijnbedrijven tussen de 350 en de 750 miljard dollar investeren om nieuwe mijnen te kunnen openen. SQM van zijn kant lijkt open te staan voor elk concreet voorstel van Tesla.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!