In 2022 verkocht Opel 428.145 wagens, een daling van 12% tegenover het jaar ervoor. Toch hoeft Rüsselsheim zich geen zorgen te maken, want het Duitse merk maakt nog steeds deel uit van de toekomstplannen van moederhuis Stellantis.
LEES OOK Dit zijn de 14 merken van Stellantis
Dat bevestigt Uwe Hochgeschurtz, de voormalige CEO van Opel die tegenwoordig verantwoordelijk is voor de Europese tak van Stellantis. Niet alleen het merk zelf, ook de Opel-fabrieken in Rüsselsheim (productie Opel Astra en DS 4) en Eisenach (productie Opel Grandland) blijven behouden.
Externe oorzaken
De dalende verkoop van Opel zou vooral te wijten zijn aan het tekort aan halfgeleiders en aan logistieke problemen (door het gebrek aan vrachtwagenchauffeurs), die voor een heleboel leveringsproblemen en dus vertragingen zorgden.
LEES OOK Test: Opel Astra GSe PHEV (2023)
Volgens Uwe Hochgeschurtz is er geen probleem met de interesse in het huidige gamma, want naast evergreens zoals de Corsa en de Astra zouden vooral SUV-modellen zoals de Mokka en de Grandland momenteel makkelijk klanten vinden. Bovendien wordt er veel verwacht van de opvolger van de Opel Insignia, die op de STLA-basis van Stellantis zal staan en dus 100% elektrisch zou worden. Wordt dat dan de aangekondigde comeback van de Manta?
LEES OOK Test: Opel Grandland GSe PHEV (2023)
Europa blijft de belangrijkste markt voor Opel en dat zal niet veranderen. Toch maakt Stellantis werk van Turkijke en van zowel Noord- als Zuid-Amerika. China is geen prioriteit meer, aldus Uwe Hochgeschurtz.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!