Door begin maart in de Europese Raad te weigeren het besluit goed te keuren van de Comissie en het Europese parlement, heeft Duitsland flinke stokken in de wielen gestoken van het plan om volledig elektrisch te gaan – wat in de ontwerptekst niet met zoveel woorden werd gezegd, maar het zou er wel op neerkomen. Italië heeft zich altijd al tegen dit besluit gekant, net als Polen. Maar er was Duits verzet nodig om een en ander in gang te zetten. Met haar bevolking heeft Duitsland natuurlijk een belangrijk gewicht bij de eindstemming in de Europese Raad .
Politiek spel
Duitsland, Italië, Polen, Tsjechië, Hongarije, Roemenië en Slowakije waren tijdens een vergadering in Straatsburg vertegenwoordigd door hun ministers van vervoer onder leiding van de Duitse minister Volker Wissing. Deze laatste, lid van de partij FDP, wil de verbrandingsmotor na 2035 behouden. Een redding op het laatste moment die slecht valt bij de verdedigers van de Europese tekst en die maakt dat de stemming in de Raad niet langer een formaliteit is. Niettemin toont deze ommezwaai aan dat de EU nog altijd een democratie is, met de gevaren die inherent zijn aan de waarborgen van de wetgevende en uitvoerende macht.
Nieuwe categorie
De verzameling van landen wil een nieuwe categorie in de Europese tekst. Volgens de Duitse minister moet het EU-voorstel "onmiddellijk worden gewijzigd". Duitsland gelooft in een deugdzame verbrandingsmotor. Daarom wil de alliantie van deze 7 landen in het voorstel opnemen dat het verbod niet zal gelden voor verbrandingsmotoren die kunnen draaien op koolstofneutrale (synthetische) brandstoffen zoals e-fuels of waterstof. Anders komt er geen stemming in de Raad. Een standpunt dat ook Oostenrijk en Bulgarije steunen. Dat de Oost-Europese landen sterk vertegenwoordigd zijn onder de tegenstanders van het volledige einde van verbrandingsmotoren in 2035 is overigens niet verwonderlijk, gezien het gebrek aan infrastructuur voor elektrische auto's op hun grondgebied, nog afgezien van de kosten voor hun bevolking en industrie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!