Momenteel moet Vlaanderen een rekening van 45 miljoen euro betalen voor het elektriciteitsverbruik van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Dat heeft betrekking op openbare verlichting, verkeerslichten en -signalen, alsook op snelwegverlichting en tunnelinfrastructuur.
Om deze kost te verminderen stelt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) voor om 100 hectare zonneparken aan te leggen op ongeveer 200 hectare grond die eigendom is van het AWV.
“Heel veel gronden die vandaag niet gebruikt worden, hebben bijna geen economische waarde, maar zijn wel uiterst geschikt voor de ontwikkeling van hernieuwbare energie” (Lydia Peeters – Open Vld)
Zelfvoorzienend
Het doel van deze conceptnota, die afgelopen vrijdag door de Vlaamse regering werd goedgekeurd, is het bereiken van energiezelfstandigheid of op zijn minst een aanzienlijke verlaging van de factuur. De energiebehoefte van het AWV wordt geschat op 115 GWh per jaar, waarvan 85% voor de verlichting van het wegennet en de tunnelinfrastructuur.
Om in deze jaarlijkse behoefte te voorzien zou naar schatting 100 hectare zonnepanelen moeten worden geplaatst. Hiervoor zou 200 hectare grond nodig zijn. Het AWV zou daarvoor een deel van zijn ongebruikte grond kunnen gebruiken, die naar schatting 600 hectare bedraagt. Het gaat om grond die de status van "gras, water en struikgewas" heeft, dus niet om gebouwen, bossen of landbouwgrond .
Economisch en commercieel potentieel
Uiteraard heeft een dergelijk project een aanzienlijk economisch potentieel in de ware zin van het woord. Door zelf de elektriciteit te produceren die het verbruikt, zou het AWV op middellange termijn aanzienlijk kunnen besparen en dit bedrag – ongeveer 45 miljoen euro – voor andere projecten kunnen bestemmen.
Maar het zou ook een aanzienlijk commercieel potentieel kunnen blijken. Met nog minstens 400 hectare beschikbaar voor dergelijke toepassingen, zou het AWV die dan ter beschikking kunnen stellen voor zonneparken voor elektriciteitsopwekking voor bedrijven of particulieren die door derden worden beheerd.
Start in 2024
Het project wordt concreet in 2024. Als eerste stap wordt het dak van de Beverentunnel in Antwerpen bedekt met zonnepanelen. Daarna wil het AWV hetzelfde doen op de Craeybeckxtunnel, de Kennedytunnel, de Rupeltunnel en de Tijsmanstunnel.
Foto's: Agentschap Wegen en Verkeer
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!