We weten dat D’Ieteren, de private Volkswagen-invoerder voor ons land, een volledig lijst heeft ontvangen met alle voertuigen die potentieel zijn uitgerust met de illegale software die een emissietest detecteert en de auto dan tijdelijk schoner maakt dan hij op de openbare weg is. “We moeten nog een paar manuele controles uitvoeren, maar we gaan elke eigenaar apart op de hoogte brengen. De brieven liggen klaar en de betrokken klanten zullen die midden volgende week ontvangen,” zo vertelde Jean-Marc Ponteville, officieel woordvoerder van D’Ieteren Import, aan de Franstalige krant Le Soir.
Voor de ongeduldigen
Wie echter niet meer kan wachten – zelfs al heeft de illegale software geen enkele invloed op de veiligheid of het rijgedrag van de auto – kan zich rechtstreeks inschrijven op een website die door D’Ieteren is opgericht (klik hier voor de link) waar het publiek op de hoogte wordt gehouden. Door het chassisnummer van een auto in te geven, kan je onmiddellijk de juiste informatie in je mailbox krijgen. Ter herinnering: je vindt dit chassisnummer onderaan de voorruit of op het inschrijvingsattest. In België zouden 393.648 auto’s betrokken zijn en die zijn allemaal uitgerust met een EA 189-dieselmotor van 1,2, 1,6 of 2,0 liter (Euro 5). Opgedeeld zijn dat 197.328 voertuigen van Volkswagen en Volkswagen nutsvoertuigen, 121.712 Audi’s, 23.539 Seats en 51.069 Skoda’s.
Zinloos in Europa?
Volkswagen moet van de Duitse overheid een oplossing vinden voor 7 oktober. Tegen dan weten we normaalgezien welke wijzigingen de getroffen auto’s al dan niet zullen moeten ondergaan. Op dit moment verplicht namelijk niets een eigenaar van een dergelijk auto ertoe om zijn voertuig ook effectief te laten aanpassen. Het is dus beter om af te wachten, vooral om te zien welk effect de aanpassingen zouden kunnen hebben op het verbruik en/of het rijplezier. Verder is het ook belangrijk om te weten dat de software is ontwikkeld om de Amerikaanse emissietests te omzeilen. Of ze ook in Europa actief was, waar NOx-filters niet eens verplicht waren voor 2014, is nog niet bekend. In 2009 is de NOx-drempel in de VS vastgelegd op maximum 70 milligram per kilometer, waardoor een speciale katalysator nodig was. Bij ons lag de norm tot 2014 daarentegen op... 180 mg/km voor Euro 5-motoren. Dat laat vermoeden dat de software misschien wel aanwezig was in ‘onze’ TDI-motoren, maar dat die nooit kon worden geactiveerd door de veel minder strikte Europese emissietests.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!