Het persagentschap Reuters heeft meegedeeld dat Martin Winterkorn zijn excuses heeft aangeboden voor de fraude van Volkswagen bij de Amerikaanse emissie- en verbruikstests. Hij heeft maximale medewerking beloofd aan de overheden, maar “op dit moment ken ik zelf ook nog niet alle antwoorden,” zo zegt het VW-opperhoofd in een video op de website van de constructeur.
Ontkend
Tegelijk heeft Volkswagen een communiqué uitgestuurd waarin het benadrukt dat de geruchten rond het ontslag van Winterkorn en zijn vervanging door huidig Porsche-baas Matthias Müller vals zijn. Dat had de Duitse krant Der Tagesspiegel namelijk eerder op de dag beweerd. Stephan Weil, vertegenwoordiger van de deelstaat Nedersaksen, Volkswagen-aandeelhouder en goede vriend van Winterkorn, die hem trouwens heeft gesteund tijdens diens clash met Piëch, zei: “Ik wens niet vooruit te lopen op het nakende overleg en ik weiger commentaar te geven op details of gevolgen van deze affaire”.
Onder druk
Hoe dan ook staat Winterkorn op dit moment stevig onder druk. Olaf Lies, een Duits politicus en lid van de Raad van Toezicht van Volkswagen vertelde op de Duitse radiozender Deutschlandfunk dat hij “zeker is dat er gevolgen zullen zijn voor het personeel, zelfs al wordt daar op dit moment nog niet over gesproken”. De hele zaak is in elk geval vreemd, want Winterkorn hoorde bij de groep die onderzoek en ontwikkeling deed bij Volkswagen tussen 2007 en 2015 en kende het huis dus al toen VW zijn emissiefraude op poten heeft gezet.
Opheldering
De vraagt blijft dus of Winterkorn op de hoogte was dan wel of de fraude voor hem verborgen is gehouden. Arndt Ellinghorst, analist bij Evercore ISI, zegt daarover dat “als het eerste waar is, Winterkorn onmiddellijk ontslag moet nemen. In het tweede geval moeten we ons afvragen waarom een dergelijk gevaarlijk manoeuver hem nooit is gemeld”. Ondertussen is het Volkswagen-aandeel op de beurs van Frankfurt gisteren met tot 23 procent gezakt, tot 101,35 euro, om dan uiteindelijk te stabiliseren op een verlies van 20 procent bij het sluiten van de beurs.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!