Via zijn leider Martin Winterkorn heeft de Volkswagengroep laten weten dat het zich in de wereld van de budgetauto's gaat storten. Dat zou in 2018 worden gelanceerd, aanvankelijk in bepaalde groeilanden zoals China of Zuid-Amerika. Het is echter nog niet bekend of ook West-Europa kennis zal maken met dit nieuwe merk.
Geen nieuw idee
Het low-costgegeven is niet nieuw bij Volkswagen. In 2012 al vertrouwde een ingenieur ons toe dat de groep interesse toonde in dit type auto. Het probleem was destijds echter dat de grote verscheidenheid in normen (veiligheid, uitstoot,...) in de wereld het onmogelijk maakte om een product te ontwikkelen met een wereldwijde roeping op basis van een bestaand, goedkoop platform, zoals bijvoorbeeld dat van de Gol, dat in Zuid-Amerika wordt verkocht.
Strategisch
Voor Volkswagen, dat altijd kampt met de eeuwige nummer één van de wereld Toyota, is het van strategisch belang om marktaandeel te veroveren. Martin Winterkorn, de voorzitter van de directieraad van de Duitse autobouwer, heeft bijvoorbeeld al aan de krant Bild am Sonntag verklaard: we gaan een gamma gezinswagens op de markt brengen tegen lage kostprijs, met een berline, een SUV en een vijfdeursmodel. Een gewiekste strategie die laat vermoeden dat VW alles op alles gaat zetten om Dacia te gaan beconcurreren. Winterkorn gaf zelf al aan dat de prijskaartjes tussen de 8.000 en de 11.000 euro gaan liggen afhankelijk van het model. Hoewel er nog geen verder details zijn gegeven, zien we niet in wat VW ervan zou weerhouden om zijn budgetgamma in West-Europa op de markt te brengen. Het zou een gelegenheid kunnen zijn om de merknaam Wartburg van onder het stof te halen, waarvan de groep een paar jaar geleden de rechten kocht. Het Dacia-model krijgt in elk geval navolging...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!