Momenteel staan de groepen D'Ieteren en Volkswagen samen voor de grote uitdaging van de elektrificatie van de Belgische automarkt, maar de twee partners kunnen ook terugblikken op een sterke band die ze samen hebben opgebouwd, na precies 75 jaar geleden hun samenwerking te beginnen op 17 maart 1948. Op dat moment gingen Établissements D'Ieteren Frères en de Volkswagen-fabriek akkoord om de Kever in te voeren naar België als eerste model van het merk, dat toentertijd nog onder Brits bewind stond.
En hoewel het toen allemaal begon met de invoer van de kleine, betaalbare Volkswagen, mag de groep D'Ieteren zich vandaag de grootste auto-invoerder van België noemen met een portefeuille die quasi het volledige merkgamma van de Volkswagen-groep beslaat, van Volkswagen tot Bugatti en van Seat tot Rimac.
Ook een eigen fabriek
Het akkoord tussen beide partijen leidde ook tot de productie van de Volkswagen Kever in België, in de Brusselse fabriek van D'Ieteren in Vorst. Daar rolden maar liefst 1.143.664 exemplaren van de legendarische Kever van de band tussen 1954 en 1975. Ook andere modellen van de merken van VW werden in Brussel geproduceerd, waaronder Volkswagen, Audi, Iltis en Seat. Vandaag is de fabriek in handen van Audi en was het de eerste die een volledig elektrische auto van het merk mocht produceren, de E-Tron, die nu door het leven gaat als Q8 E-Tron. Het model zal ook in België geproduceerd blijven worden als vlaggenschip van het elektrische gamma van Audi.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!