Heel de autosector is door elkaar geschud door een paar woorden van Ferdinand Piëch, een iconisch figuur bij de Volkswagen-groep, in een interview met het Duitse zakenblad Der Spiegel. Hij zei ik hou afstand van Winterkorn. Dat kleine zinnetje zou ongetwijfeld onopgemerkt voorbij zijn gegaan als Piëch niet de voorzitter was van de Raad van Toezicht van de Volkswagen-groep, terwijl hij bovendien een van de erfgenamen van de Porsche-dynastie is. De holding Porsche SE bezit namelijk bijna 51 procent van het kapitaal van Volkswagen.
Dat ene zinnetje zaaide de nodige onrust, want het zet de opvolging van Piëch op losse schroeven, die nochtans al bezegeld leek. Winterkorn werkt namelijk al jaren samen met Piëch en was zelfs zijn rechterhand bij Audi. Kortom, de machine lijkt dus niet zo goed geolied als gedacht. Het lijkt er vooral op dat de macht van de patriarch begint te tanen, die in 2017 moet opstappen wanneer hij tachtig jaar wordt.
Logischerwijze zou Martin Winterkorn op dat moment de teugels van hem moeten overnemen, wat nog altijd vanzelfsprekend lijkt, aangezien de man al heel wat steun wist te verzamelen. Zo kreeg hij al bijval van Bernd Osterloh, de voorzitter van de machtige centrale bedrijfsraad die vijf zetels beheert in de Raad van Toezicht. Ook Stephan Weil steunt hem, de minister-president van Nedersaksen die zegt onaangenaam verrast te zijn door de uitspraak van Piëch. Wolfgang Porsche, de neef van Piëch, heeft verklaard dat wat Dr. Piëch vertelt, enkel zijn persoonlijke mening reflecteert. Het lijkt er dus op dat de uitspraken van Piëch vooral zijn eigen angst weerspiegelen om de macht uit handen te geven. Of anders gaat het om persoonlijke verwijten aan het adres van Winterkorn rond de moeilijkheden die de groep ondervindt om door te breken in de Verenigde Staten, de te lage winstmarge van het merk Volkswagen of het gebrek aan budgetmodellen in het gamma. Anderzijds kan Winterkorn zich wel beroepen op de geslaagde overname van Porsche en Ducati, de toenadering tussen MAN en Scania en een recordomzet voor 2014 van meer dan 200 miljard euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!