Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Volkswagen: Matthias Müller moet knokken voor zijn plannen

Geschreven door David Leclercq op 08-08-2017

Een mentaliteit is moeilijk te veranderen. En dan zeker bij Volkswagen, waar Matthias Müller tegen zware interne weerstand moet vechten om zijn elektrische plannen door te drukken.

Matthias Müller werd na de Dieselgate-crisis in september 2015 inderhaast aan het hoofd van Volkswagen geplaatst en moest de koe bij de horens vatten. Hij besliste daarna om de Duitse reus te herpositioneren, en dan vooral om de koers meer in de richting van de elektrische auto te sturen, een onderdeel waar Duitse autobouwers duidelijk met een achterstand kampen.

Interne problemen

Müller wil op termijn 2 tot 3 miljoen elektrische auto’s per jaar gaan bouwen. Om dat de bereiken, wil hij tegen 2025 30 nieuwe modellen lanceren verspreid over alle merken van de groep. Maar hij had er daarbij helemaal niet op gerekend dat hij op zoveel interne weerstand tegen deze omwenteling zou botsen.

Strubbelingen tot in de hoogste rangen

Müller verklaarde over die weerstand: “er zijn mensen met heimwee naar het vroegere topmanagement,” en gaf toe “ik denk niet dat je je kan inbeelden hoe moeilijk het is om een mentaliteit te veranderen”. De Amerikaanse krant The Wall Street Journal kreeg onlangs hoogte van deze “strubbelingen” die intern opduiken. Zo is er een heuse scène geweest waarbij een topmanager zijn woede heeft uitgedrukt tijdens een vergadering: “Wat bent u aan het doen?”, zo vroeg hij aan de directie toen het ging over de overstap van verbrandingsmotoren naar elektrische voertuigen, “u bent ons eigen graf aan het graven,” zo riep hij.

Onstuitbaar

Deze mentaliteit van management volgens de oude school en weerstand tegen veranderingen is altijd al erg sterk geweest binnen de leidende kringen van de autosector. Müller heeft verschillende nieuwe mensen aangeworven die de zaken moeten doen bewegen op technologisch vlak. Hij heeft hen tegenover de ‘anciens’ gezet, wat uiteraard voor de nodige wrevel zorgt. Maar Müller houdt koppig vol en waarschuwt dat hij alle weerstand uit de weg zal ruimen. Het eerste model dat puur voor elektrische aandrijving is ontwikkeld, komt namelijk volgend jaar al op de markt met een Audi-logo en wordt zelfs in Brussel gebouwd.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten