Matthias Müller is niet langer CEO van de Volkswagen-groep, terwijl zijn mandaat eigenlijk nog liep tot 2020. De toezichtsraad van de Duitse constructeur zou de 64-jarige Duitser verwijten dat hij “niet in staat is om portefeuille van automerken te reorganiseren”. Müller nam in 2015 de leiding over van het bedrijf in volle crisis door Dieselgate en betaalt nu de prijs voor een zekere inertie in de transformatie van de groep. Hij wordt vervangen door Herbert Diess, de huidige topman van het merk Volkswagen. Die heeft de reputatie een man te zijn die van aanpakken weet. Hij moet Volkswagens toekomstplan Strategy 2025, dat gebaseerd is op een minder vervuilende mobiliteit, in goede banen leiden. Er zijn nog andere veranderingen in de raad van bestuur van Volkswagen, waarin Olivier Blume (CEO van Porsche) en Gunnar Kilian toetreden. Die laatste vervangt Karlheinz Blessing als verantwoordelijke voor human resources.
Müller: op de ladder geklommen
Matthias Müller begon zijn carrière bij Audi in Ingolstadt als stagiair in het begin van zijn studies. Met een diploma computerwetenschappen van de technische universiteit in München op zak, keerde hij in 1977 terug naar Audi. Het leidde er het project van de A3 in 1993 en daarna alles projecten van Audi en Lamborghini vanaf 2003. In 2007 verhuisde hij naar de hoofdzetel van de groep in Wolfsburg op verzoek van Martin Winterkorn. Eind september 2015 volgde Matthias Müller Winterkorn op, die betrokken was in Dieselgate.
Diess: van BMW naar VW
Herbert Diess, de nieuwe CEO, is een Duitser van 59 jaar. Ook hij studeerde aan de technische universiteit van München, maar in een andere richting. Hij haalde een diploma werktuigbouwkunde. Diess begon zijn carrière bij Bosch en ging daarna aan de slag bij BMW. Hij werd er directeur van de fabrieken in Birmingham en Oxford. Hij was ook sterk betrokken bij de elektrische modellen van BMW, alvorens hij eind 2014 naar Volkswagen trok. Herbert Diess heeft ook interesse in de productie van lithium-ionbatterijen. Hij schuwt de confrontatie met de vakbonden niet en deelt graag zijn standpunten over elektromobiliteit en de onderdelenproductie binnen de groep.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!